Espoon kolmatta räppisukupolvea edustava tuottaja/räppäri Phunky Mr. Olavi on viimeistelemässä tällä hetkellä uutta Matinkylästä maailmalle -levyään ja feat.fi otti miehen hiillostettavaksi jo valmiiksi kuumana heinäkuisena päivänä.

Mites kesä on mennyt?

-Töissä alkukesä, mutta nyt lomalla. Muutin Helsingistä takaisin Matinkylään ja vielä pitäisi taputella tämä tuleva albumi valmiiksi. Siihen on vielä tulossa kolmas single ja musavideo syksylle, ei oikein muuta ole kerennyt nyt tehdä. Keikka tuli vedettyä Jaarlin kanssa Askisto UG:ssa. Niiden duon toinen puolisko Pikkolo oli Italiassa, joten vedettiin sellainen kahden artistin minimegashow.

Kerro vähän miten kiinnostus räppiä kohtaan heräsi? Espoo on kuitenkin yksi merkittävimpiä paikkoja suomiräpille ja edelleenkään ei pop-räppiä tunnu Espoon suunnasta tippuvan. Vaikuttiko ympäristö paljon hoppipään nyökytykseen?

-Kyllä räppi alkoi kiinnostaa jo vuosituhannen vaihteessa MTV:tä katsoessa. Ensimmäinen oma räppityylinen levy oli BomFunk MC’s, mutta ihan kunnon räppilevyistä eka oli Snoop Doggin ”Paid tha Cost to Be da Boss”. Musiikkivideo levyn ”From tha Chuuuch to da Palace– kappaleesta huvitti voodoo-teeman vuoksi ja biitti oli hyvin rullaava. Siitä se sitten lähti.

Missä vaiheessa se Olariräppi tuli sitten kuvioihin?

-Ihan ensimmäinen ostamani vakavasti otettava suomiräppilevy oli Laiska Lepposen ”HuudiBoogie”, joka on soundillisesti todella timakka ja aika ohinukkuttu G-funk-levy. Eli tuli kuunneltua pari vuotta muuta suomiräppiä ennen espooräppiin eksymistä. Lukion loppupuolella kuuntelin Petosta ja kuulin Raimon versen ”Vyöhyketerapiaa”– biisissä. Aloin lämmetä sille ja kuuntelin youtubesta ”Nyt nepataan” ja ”Kauluspaitoja” ynnä muita klassikoita. Waikka Wäkisin oli ensimmäinen SLT-levy jonka hankin ja siitä ne alkoi sitten kerääntyä hyllyyn.

Koska se oma tekeminen alkoi kiinnostamaan?

-2009 tuli tehtyä ensimmäisiä juttuja FL Studiolla ja se jatkui vuosia aika harvakseltaan. Tykkään biiseissä kunnon vinkunoista ja aloin miettimään jos niitä voisi tehdä itse. 2013 aloin käyttämään enemmän aikaa siihen hommaan, ja innostusta juoksutti Espooräpin toinen aalto kun A.Luodin & Rexonan ”Sivustakatsojat” ja Jeijjon & Nupin ”Kootut Selitykset” julkaistiin. Levyt olivat vähän eri tyylisiä: ensimmäinen on vakavasävyisempää räppiä omakustannemeininkinä ja jälkimmäinen on paljon hyviä one-linereita sisältävää rennompaa musaa. Alettiin sitten Kassun kanssa tekemään omia biisejä, joita tehtailtiinkin parin vuoden aikana jotain 30 kappaletta, mutta niitä on soitettu lähinnä kavereille. Siinä tuli sitten opiskeluajat, muuttoa sun muuta kiireettä joten räpin tekeminen vähän hiipui.

Läksyjä oli siis tehty useampi vuosi. Koska sulta tuli ihan ensimmäinen julkaistu biisi?

-2014 olin tehnyt sen verran kauan biittejä, että alkoi löytyä itsevarmuutta soundcloud-tilin luomiseen ja aloin sinne julkaisemaan biittejä ja remixejä ysäribiisien acapelloihin. Siihen aikaan keskustelufoorumit olivat aktiivisempia, ja Redrum-187-foorumilla aloin saamaan huomiota musiikilleni. Suomessa on muutenkin melko vähän yksinomaan g-funkkia tekeviä säveltäjiä, mikä varmasti auttoi jäämään musadiggareiden mieleen. Lazy Ant teki silloin räppimixtapeja DJ Filthy Mela -nimellä, ja se oli bongannut mun tuotokset foorumien kautta. Antti pyysi mua mukaan Let’s Ride-mixtapelle, ja tein sille Foesumin ”Runnin Game”-biisistä remixin. Siitä kehkeytyi yhteistyö, joka jatkuu edelleen. 2016 loppupuolella tutustuin sitten Antin kautta MCP & Kimboon ja päädyin tuottamaan heidän levylleen ”Kartanovolvo”-biisin, minkä keräämän suosion kautta heräsi ajatus kokeilla itsekin räppäämistä taas. Olin kuitenkin jatkuvasti kirjoitellut jotain, mutta siinä tuli hööki päälle. Laitoin Jaarlille pari demoa ja kysyin haluaisiko hän nauhoittaa niitä. Sitä kautta alkoi ”Pitää Olla Phunkyn” tekeminen keväällä 2017.

Miten tää uus levy eroaa prosessina edellisestä?

-Työskentely on jo tuttua. Äänittäminen on helpompaa, räppääminen on helpompaa ja nyt tietää koko projektin askeleet aina suunnittelusta kädessä olevaan painettuun levyyn asti. En kuitenkaan halunnut lähteä tekemään ihan samaa levyä uudestaan, eli soundi on hiotumpaa ja biiteissä enemmän potkua. Masterointi on ammattimiehen käsialaa, ja kehitystä on muutenkin tapahtunut joka elementissä. Toivon sen välittyvän myös kuuntelijalle. Levyllä luvassa on myös hitaisiin biitteihin räpättyä nopeampaa flow’ta, joka soljuu mielestäni aiempaa paremmin. Julkaisen tän uuden albumin yhteistyössä pienlevy-yhtiö Pimeen Työvoiman kanssa, eli projektissa on mukana enemmän osaamista promootion ja julkaisun suhteen.

 

Mitä muuta levyltä voi odottaa?

-Paikallisia kotipoikia on edustamassa pitkä liuta. Levyllä vierailee MCP & Kimbo, Kristo, DJ Tikari, Kassu, Alvin & Masiina, Jeijjo & Nupi, Tuomio & Kone, Seyed Ali ja DJ Iso Jammu. Valtaosa vierailijoista on mukana levyn Länsimetro-teemaisella possebiisillä.

Mitä muita projekteja on tulossa?

-Monsp julkaisi hiljattain Jeijjon ”Aivoista Eroon”-kappaleen, jossa on mun biitti ja talkboxit. Musta-Pekan tulevalle albumille tehdään Lazy Antin kanssa biitit. Rautoja on tulessa montakin, mutta harvahan meistä tätä elannokseen tekee eli ne ilmestyy kaikessa rauhassa.

Kerro tästä mielenkiintoisesti nimetystä ”Kontakteja Japanissa” singlestä.

-Eräästä japanilaisesta levykaupasta otettiin taannoin yhteyttä, kun siellä haluttiin mun ja Antin “Phunky Ant” -mixtapea ja “Pitää Olla Phunkyä” hyllyyn myytäväksi. Poltin CD:t ja painatin läheisessä valokuvausliikkeessä kannet vähän paremmasta paperista, minkä jälkeen postitin ne levykaupalle. Samoihin aikoihin DJ Tikari julkaisi Suomirap Chopped and Screwed -mixtapensa, jota se lähetti mun innoittamana kanssa sinne myyntiin. Sitä kautta tuli sitten biisin nimi ”Kontakteja Japanissa”, kun ollaan molemmat tällaisia maailmanmatkaajia musiikillisessa mielessä. Biisi on myöskin hyvää jatkumoa edelliselle “Matinkylästä maailmalle”-singlelle, josta julkaistiin musavideo pari viikkoa sitten.

Kuuntele alta ”Kontakteja Japanissa (feat. DJ Tikari)” single. 

(Artikkelukuva: Jari Siili / www.siiligraphy.com)