Bomstikidi julkaisi tänään keskiviikkona tuplasinkun, jonka aloitusbiisi Haurasmieli kertoo mielen monimutkaisesta toiminnasta. Kappaleessa on mukana Emesiksestä tuttu Henri Noire, ja sen on tuottanut Aqustiikka.

 

 

Vaikka kevät on monelle ilon ja onnen aikaa, kun valo lisääntyy, ilma ympärillä lämpenee ja kesä muistuttelee lähestymisestään, saattaa tämä intensiivinen heräämisen aika monilla keikauttaa päänsisäiset todellisuudet voimakkailla eikä aina niin positiivisilla tavoilla päälaelleen. Etenkin nyt kun ympärillä jyllää globaali kriisi, joka vähintään epäsuorilla tavoilla koskettaa joka ikisen elämää, voi mentaalinen hyvinvointi olla koetuksella. Bomstikidin tänään keskiviikkona julkaistu biisi Haurasmieli tulee siis aivan täydelliseen saumaan.

 

Biisin nimi kuvaa osuvasti sen sisältöä, mutta myös laajemmin mielen rakennetta. Kun asiaan syventyy, alkaa sen käsittämättömyys pikkuhiljaa valjeta: elämme vauvasta kuolemaan tämän loputtomia muotoja ottavan, jatkuvia uusia polkuja kulkevan, täysin arvaamattomilla tavoilla poukkoilevan päänsisäisen universumin kanssa, mutta meille ei esimerkiksi missään vaiheessa opeteta, kuinka sen kanssa tullaan toimeen ja kuinka se kesytetään, ellemme itse ole kiinnostuneita aiheesta.

 

Tietoa toki on saatavilla, mutta kuinka iso osa vaikkapa pakollisesta opetuksesta koulussa keskittyi tunnetaitoihin tai mielen toiminnan tarkkailuun, tietoisuuden eri tasoihin tai aivojen synapsien mekanismeihin? Monelle vastaus lienee nollan luokkaa. Silti juuri sille olisi huutava tarve, sillä on melko harvinaista pystyä posottamaan elämän läpi ilman että mieli heittäisi minkäänlaisia kapuloita rattaisiin epävarmuuksien, itsekritiikin, väärien tulkintojen tai vääristyneiden asenteiden muodossa. Joista pahiten kärsii tietenkin hän, joka näitä mielen sekoiluja joka päivä joutuu kuuntelemaan, tuli se viesti sitten alitajunnasta tai kovaa pälpättävän äänen muodossa.

 

 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

 

Ja siellä lepää! Tuplasinkku Hauras Mieli / Tähdenlentoja ulkona NYT Spotifyissa ynnä muissa yleisissä suoratoistopalveluissa!! 💥💥💥 Isoimmat kiitokset kuuluu äärimmäisen taidokkaalle ja isoimman työn tehneelle tuottajalleni Aqustiikalle, herra Henri Noirelle upeista sanoista ja rautaisesta fiitistä sekä taiteilija Antoine M. King, you have done such beautiful job with the cover art, a big thank you and much respect!! ❤️🙏🔥👊 Kelasin sepostavani tässä mistä kyseiset kappaleet kertovat, mutta päätinkin antaa teidän kuunnella ja ihan itse tulkita ne omalla tavallanne. Välillä vähän erilaista saundia ja tyylejä meitsiltä, ain’t no one trick pony, toivottavasti diggaatte… Enjoy 🙏✨ P. S. Tänään broidi olisi täyttänyt 44 vuotta, tämä on mun lahjani sulle Mika. Hyvää syntymäpäivää, lepää rauhassa ❤️ #bomstikidi #aqustiikka #henrinoire #antoinemking #haurasmieli #tähdenlentoja

Henkilön Bomstikidi (@bomstikidi) jakama julkaisu

 

Vaikka on helppo luovuttaa täysi kontrolli oman mielen käsiin, uskoa sitä sokeasti ja antautua sen armoille – se kun osaa olla niin vakuuttava ja määrätietoinen – on sen todellinen luonne äärimmäisen häilyvä ja kuten biisissä sanotaan, hauras: “Se osaa kääntyy itseään vastaan ja viedä totuudesta syvempään harhaan”. Kappaleessa keskitytään juuri tähän mielen taipumukseen kääntyä nimenomaan negatiivisille ja itsetuhoisille raiteille, sillä jos mieli luonnostaan tekisi elämästämme keveää ja henkisesti rikasta, emme välttämättä edes kokisi tarvetta puuttua sen pyörteisiin.

 

Mutta kuten Bomstikidi ja Henri Noire tuovat ilmi, on tuo päässämme riehuva sekasotku usein ohjelmoitu kulkemaan niitä kaikista varjoisimpia uria ja vetämään meitä poispäin valosta, sen sijaan että se tekisi syvimpien halujemme kanssa yhteistyötä ja puskisi valoa kohti: “Näköala sumenee / Valo ympäriltä pakenee”. Ja juuri se taitaa olla kaiken kivun ydin: se, että emme erota mielen riehumista omasta itsestämme. Vaikka emme missään nimessä ole yhtä kuin mieli, on se erittäin taitava huijaamaan meitä luulemaan juuri niin, ja sillä on käytössään loputon arsenaali keinoja saada meidät uskomaan sen älyttömiä tarinoita.

 

 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

 

Fan of nighttimes🌚 #yö #parasaika #fuckthesun #embracethedark #finlandmood #nightcrawler #january #puffs

Henkilön Henri Noire (@henrinoire) jakama julkaisu

 

Siksi voi tuntua turhauttavalta umpikujalta yrittää pysyä irrallisena ja tyytyä rauhallisesti tarkkailemaan päässä tapahtuvaa kaaosta, mutta Haurasmieli rohkaisee tekemään juuri niin. Kappaleessa tiedostetaan prosessin särkyvä luonne ja muistetaan kuinka tulenarkaa toimintaa on yrittää tasapainoilla ristiriitaisten viestien kanssa: “Väärät ajatukset tuppaa niit samoja haavoja taas avaa”. Mutta samalla menneisyyden haamujen ja lapsuudessa opittujen tiukassa istuvien ajatusmallien ei anneta estää kulkemista kohti kevyempää olemista.

 

Sillä mielen kesyttäminen ON mahdollista – se vain vaatii itsekuria, aikaa ja kärsivällisyyttä. Biisissä onneksi esitellään useampia keinoja taltuttaa pahimmat demonit, ja muistetaan arkipäiväisten onnenpisaroiden olennainen merkitys: “Taide on portaali suojelemas mun sydäntä”. Avun pyytämisen ja itsemyötätunnon tärkeys korostuu myös, ja hyvä niin, sillä ei ole häpeä myöntää omaa avuttomuuttaan ja eksyneisyyttään. Niiden näkeminen on päinvastoin välttämätön askel matkalla kohti oman mielen kanssa ystävystymistä.

 

Lopulta mieli ei ehkä näytäkään niin pelottavalta ja massiiviselta, vaan juuri siltä hauraalta ja pelokkaalta konstruktiolta, joka todellisuudessa ainoastaan pyrkii suojelemaan itseään kivulta: “Opittu tapa seuraa lopun elämää, siks mun mieli kaipaa aina takas pimeään / Paikkaan jossa toivon ettei vaan kukaan nää”. Kannustavan asenteen lisäksi kappaleen energia syntyy olennaisesti myös biitistä, jonka on tuottanut Francis Koiranakin tunnettu Aqustiikka. Biitti on kokeellisen metka, kyseiselle tuottajalle ominaiseen tyyliin dubin ja reggaen maailmasta elementtejä konemusiikkiin sekoitteleva taatusti pään nyökkäämään saava kokonaisuus.

 

On yksinkertaisesti todella lohdullista ja ilahduttavaa, että näin syviä, olennaisia ja jokaista koskettavia asioita nostetaan esiin myös räpissä.