Debyytti-EP:tään valmisteleva Huulet julkaisi perjantaina singlen nimeltä Besserwisser, joka kertoo juuri siitä kaikkitietävästä tyypistä, joka ei osaa muuta kuin päteä.

 

 

 

Kaikkien meidän lähipiiristä löytyy sellainen. Ehkä jopa olemme sellainen itse. Joitain se ärsyttää, joitain kiehtoo, joillain menee suoraan hermo, ja jotkut pyytävät vilpittömästi kertomaan lisää. Joillekin se on elinehto ja luonteeseen kuuluva ydinpiirre, joillekin tiedostamaton osa vuorovaikutusta. Mutta muodossa tai toisessa meillä kaikilla on siihen jonkinlainen suhde.

 

Nimittäin besserwisseriin. Siihen kaikkitietävään tyyppiin, joka todellakin antaa jokaisen kymmenen metrin säteellä olevan kuulla oman huipputärkeän näkemyksensä. Silloin kun besserwisser puhuu, on harvemmin kyseessä mielipideasia, vaikka puheenaihe sellaiseksi teoreettisesti luokiteltaisiin. Sillä besserwisserin kertomana kaikki muuttuu asiapitoiseksi, faktaksi, totuudeksi.

 

Tähän ihmistyyppiin syventyy nyt Huulet uudella singlellään Besserwisser. Sitä voisi kuvitella, että näin spesifistä aiheesta ei välttämättä saa paljoa irti, mutta se kuvitelma murentuu biisiä kuunnellessa. Kyseinen persoonallisuus on sen verran monipuolinen ja vaikuttaa sen verran vahvasti ympäristöönsä, että ruodittavaa kyllä löytyy biisillisen verran ja varmasti enemmänkin.

 

Instagram-tilillään Huulet kuvailee Besserwisseriä sarkastisesti näin: “Biisi on meidän kunnianosoitus kaikille joka alan asiantuntijoille 🙏😘”, sillä mikään ylistävä rakkauslaulu kappale ei ainakaan ole. Toki siitä löytyy myös rakastavaa kiusoittelua, eikä missään nimessä mitään vihamielistä nälvimistä, mutta enemmän kuin biisiä voisi sanoa ihailevaksi, on se vinoileva virnistys jokaisen besserwisserin suuntaan: “Kun sä avaat sun suus, mä mietin vaan et älä älä älä”.

 

 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

 

Pitäiskö jo pistää uutta musaa ulos? 🔮

Henkilön Huulet 💋 (@huuletvirallinen) jakama julkaisu

 

Vaikka biisi on kepeä ja humoristinen, jonka tahtiin varmana tanssitaan keikoilla sitten joskus kun sellaiset ylellisyydet taas ovat sallittuja, löytyy siitä myös vakavampi vire. Besserwisser voi olla kuka vain, ja jokainen meistä ajoittain joko syyllistyy siihen tai joutuu kaikesta kaiken tietävän ihmisen uhriksi kuuntelijan rooliin, kun tyyppi tiputtaa vähän tietämystä. Mutta ilmiöön voi liittyä myös sukupuolitettu aspekti, joka ilmenee biisin loppupuolella: “Pelaat vaan pelii, jossa nainen on hiljaa”.

 

On edelleen hämmästyttävän yleistä kohdata asenteita, joiden mukaan nainen ei osaa tai ymmärrä jotakin yksinkertaisesti sen takia, että hän on sattunut syntymään tietyn sukupuolen edustajaksi. Vastaavasti oletus on, että mies tietää paremmin, koska hän on mies ja hän tietää. Vaikka koko asetelma on epäloogisuudessaan ja karkeudessaan suorastaan absurdi, on se valitettavan tavallinen. Kuvioon kuuluu myös besserwisseröintiä syvempiä malleja sukupuolirooleihin liittyvistä odotuksista, kuten normeja siitä, kenen on ok ottaa itselleen tilaa ja kenen ei. Kenen on ok puhua äänekkäästi, kenen ei. Kenen on ok kertoa miten maailma makaa, kenen ei. Jos ilmiö kiinnostaa, voi siitä lukea lisää vaikkapa Rebecca Solnitin kirjasta “Miehet kertovat minulle asioita”.

 

Mutta noniin, takaisin Besserwisseriin! Kaiken kaikkiaan biisi on mukaansatempaavan järeä muistutus siitä, että omaakin asennettaan voi välillä tsekkailla. Jos sattuu tietämättään olemaan se rasittava tyyppi, joka on jatkuvasti korjailemassa muiden sanomisia ja jyräämässä omalla osaamisellaan, ei ole liian myöhäistä vaihtaa kurssia ja pehmentää omia teräviä kulmiaan. Jos taas joutuu toistuvasti naamatusten sen tyypin kanssa, joka ei voi lopettaa omassa erinomaisuudessaan marinoitumista, voi biisistä kerätä voimia siihen, että palauttaa liian korkealla leijailevat oman elämänsä professorit maan pinnalle. Ehkä se besserwisser vielä joku päivä tajuaa kiittää.