Juno julkaisi perjantaina kappaleen nimeltä Huonompi mies, jossa mukana on Miro Miikael. Biisissä pohditaan erilaisia tapoja olla olemassa, sekä kysytään missä menee raja väärän ja tuomittavan käytöksen välillä.

 

 

 

Ihmisinä toimimme luonnostamme niin, että kokoamme hiljaisessa yhteisymmärryksessä jonkinlaiset moraaliset säännöt siitä, millainen toiminta on hyvää ja millainen huonoa. Kategorisoimme tietyn käytöksen toivotun puolelle, kun taas toisenlaisten tapojen katsomme olevan vääränlaisia ja eri tavoin rangaistavissa, liittyivät ne sitten virallisemmin lakiin tai vain ihmisten välisiin sosiaalisiin koodeihin. Jos joku sitten toistuvasti astelee näiden sallittujen rajojen yli, on meillä ainakin jokin pohja, johon vedota, kun ärsyynnymme tai loukkaannumme toisen ihmisen käytöksestä, joka ei istu sopivuuden sääntöihin.

 

Junon uusin biisi nimeltä Huonompi mies, jossa mukana feattaamassa on Miro Miikael, on kädenojennus sieltä rajan “väärältä” puolelta, jota on niin helppo paheksua. Kappaleessa nimittäin pureudutaan siihen, kun oma käytös toistuvasti ailahtelee epätavanomaisen puolella ja aiheuttaa lähimmäisissä närää, sekä pohditaan sitä, miksi tietynlaiset teot ovat niin rikollisiksi katsottuja. Tarvitseeko niiden aina olla?

 

Biisissä käydään rennolla otteella läpi arkielämän etenkin parisuhteessa tavanomaisia käytösmalleja, jotka perinteisesti aiheuttavat kitkaa kumppanusten välille. Esiin nousevat huoleton rahankäyttö, hetkessä elämisestä johtuva suunnittelemattomuus, aamu-unisuus eli rakkaus sängyssä loikoiluun, sekä haluttomuus olla jatkuvasti puhelimen äärellä, joka taas voi vaikuttaa olennaisesti ystävyyssuhteisiin. Kaikki sinänsä pieniä asioita, joiden ehkä yksittäisinä ei ajattelisi merkitsevän paljoa mitään, mutta jotka kasautuessaan ja pitkään jatkuessaan saattavat turhauttaa sitä osapuolta, joka on tottunut toimimaan toisin, tai jonka täytyy ottaa koppi kaikesta siitä, joka toisen epämääräisten tapojen takia jää keskeneräiseksi.

 

 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

 

Tällänen tulis nyt 31pv eli ihan näil näppäimillä #gbrjuno #sonymusicfinland #suksiliitto ❤️

Henkilön JUNO / Young Simmons (@junogbr) jakama julkaisu

 

Huonompi mies kuitenkin muistuttaa, että varmastikaan koskaan ei ole kyse ilkeydestä tai suunnitelmallisesta pahantahtoisuudesta, kun ihmisen luontaiset toimintatavat eivät täsmää yleisiin linjoihin. Meistä nyt vain sattuu olemaan miljoonaan eri junaan, ja ristiriitoja syntyy väistämättä. Varsin pitkälle pääsee tiedostamalla, missä kohtaa aiheuttaa toisille harmia tai ikäviä tunteita, ja jos ei käytöstään halua tai kykene muuttamaan, voi toimintaansa kompensoida monella muullakin alueella. Hyvä alku on yksinkertaisesti sanallistaa se, miksi toimii niin kuin toimii, ja auttaa lähipiiriä ymmärtämään itseä, kuten biisissä tehdään.

 

Jos kuitenkin hetkeksi keskitytään isompiin linjoihin eikä pikkumokailuun, on kappaleessa syvempi sanoma ihmisyyden luonteesta. On nimittäin aivan ehdottoman tärkeää erotella ihminen ja teko. Voimme toimia yhteisten sääntöjen nimissä väärin ja huonosti, mutta sen ei tarvitse heijastua meihin persoonana. Siinä vaiheessa kun toisen ihmisen loukkaaminen ja satuttaminen lähtee tietoisesta päätöksestä, voidaan puhua tekojen sijaan luonteesta, mutta Junon kappaleessa ei ole kyse siitä. Vaan yksinkertaisesti toiminnasta, joka kyllä voi synnyttää ongelmia, mutta siinä se. Koko ihmistä ei tarvitse sen takia tuomita.

 

Sakke Aallon tuottamassa kappaleessa on erityisen mielenkiintoista se, että siinä lainataan saksalaisen barokkisäveltäjä Johann Pachelbelin Canon in D -sävellystä. Klassinen vivahde yhdistettynä menevän rentoon biittiin tekee kokonaisuudesta hauskan ja viattoman. Samalla Huonompi mies on nöyrä kumarrus heille, jotka eniten kärsivät hutiloivasta käytöksestä, sekä pyyntö nähdä tekemisten läpi suoraan sydämeen. Se ei ole muuta kuin rakkautta täynnä.

 

 

“Kyllä sä sen tiedät, varmaan sekosit jo laskuissa

Vaik monta kertaa väärin tein, en oo huonompi mies”