Liveilmiöt arvostaa aina, kun urbaanin musan kentälle syntyy uusia räppiklubeja, varsinkin jos konsepti tuo tullessaan stageille jotakin oikeasti ennennäkemätöntä ja freshiä. Juttusarjan tässä osassa haastateltavaksi saamani räppärit Adikia & Mon-Sala ovat onnistuneet edellä mainitussa mitä mainioimmin jo yli vuoden pyörineellä Matriarkaatti-klubillaan sekä myöhemmin sen toveriksi luodulla Matriarkaatti Open Mic– klubillaan. Otetaan selvää, mistä on kyse!

-Wadap Adikia & Mon-Sala! Voitteko avata Matriarkaatti-klubin perusideaa vielä aiheeseen perehtymättömille?

“Matriarkaatti-projekti alkoi feministisestä rap-podcastista, jonka kylkeen tehtiin klubeja. Nyt viime aikoina ollaan keskitytty klubeihin enemmän, mutta podcast on ollut suunnittelupöydällä ja se jatkuu pian entistä ehompana”

-Kuinka monta iltaa olette tähän mennessä järkänneet kyseisellä konseptilla ja mitä tulevaisuuden näkymiä odotettavissa?

“6 klubia ja 4 open mic-iltaa. Tulevaisuudessa halutaan viedä klubeja myös Helsingin ulkopuolelle ja tehdä jotain teema-iltoja. Haaveena ois myös vielä joskus omat festarit”

-Te olette myös itse menestyneitä live-artisteja, joka varmasti tuo perspektiiviä klubien järkkäämiseen. Koetteko tuosta olleen hyötyä tapahtumia järjestäessänne ja jos, niin millä lailla?

“Varmasti on helpompi miettiä iltoja artistin näkökulmasta ja keskittyä niihin asioihin, jotka tekee artistina illasta sujuvan. Ollaan myös opittu tuntemaan oikeita tyyppejä. Toisaalta myös klubin järjestäminen helpottaa artistina keikkailua kun tietää, mitä kaikkea klubien järjestämiseen kuuluu”

-Kertokaa noista Matriarkaatti Open Mic-illoista vielä vähän lisää, mikä on perimmäisin idea niissä?

“Open Mic-illat on matalankynnyksen esiintymispaikkoja naisille, ei-binäärisille ja trans-artisteille, jotka tekee musiikkia/spoken word-teoksia löyhästi hip hop-genren alla. Toki Matriarkaatti tavoittaa erityisen hyvin räppäreitä, joten rap-esitykset on olleet vielä enemmistössä. Tärkeetä on rento hyvä fiilis, jossa aloittelevat artistitkin uskaltaa nousta lavalle. Meillä on ollut paljon tyyppejä esiintymässä ekaa kertaa ikinä”

-Onko jengi tipautellut open miceissa enimmäkseen freestylea, kirjoitettuja verseitä vai onko siis pakko olla räppiä ollenkaan? Millaista settiä saa tulla vetämään?

“On ollut kaikkea runonlausunnasta old school reppuräppiin ja rnb-lauluihin”

-Löytyykö jotain yksittäistä hienointa hetkeä, jota klubeilta jäänyt mieliinne?

“Saksofonisoolo räppitykitysversejen välissä oli kyl kova. Dj Pahan Nartun aka Adikian huippuhetkiä on kyllä olleet ne hetket, kun jengi on bailannu omien vähän marginaalisempien selektioiden (esim j-rapin) tahtiin”

-Lopuksi kysymys, joka esitetään kaikille juttusarjassa haastateltaville artisteille. Ketkä ovat teidän mielestänne kovimmat live-artistit Suomessa juuri nyt?

PIMEÄ HEDELMÄ on yksimielisesti Matriarkaatin mielestä ihan vitun kova. Heidän lisäkseen pakko mainita Sofa ja Yeboyah, jotka omilla energioillaan täyttää lavan kuin lavan. Jyväskylästä tulee myös paljon kovii tekijöitä esim. Napsteri ja Hokkenheim on nimii, joita seurata”