Eilinen oli suuri päivä kaikille Olari-räpin ystäville, kun saimme nautittavaksemme uunituoreen sinkun vähintäänkin legendaariselta Tuomio & Kone -kaksikolta, jonka seuraava kokopitkä “Hyvät kannet hukkaan” pläjähtää pihalle 21.2.2020. Julkaisijana albumilla toimii odotetusti 3rd Rail Music ja levyjen keräilijöiden iloksi tarjolla tulee olemaan myös vinskapainosta! Loistavia uutisia siis, otinkin empimättä herrojen uuden “Stereotesti” -zibaleen tarkasteluuni.

Jo biisin ensimmäiset sekunnit saivat nostalgiapärinöitä aikaan, kun kappaleen introna toimiva puhesample toi etäisesti mieleen toisen olarilaisen klassikkokaksikon Kehäketun ja Setä Koposen “Etenevän Liikkeen Laki” -träkin vuosien takaa, jolla myös Kone oli vierailemassa. Ekan verseen pärähdettyä käyntiin kävi myös heti kättelyssä ilmi, että se tuttu olarilainen räävittömyys ja anteeksipyytelemättömyys läppäosastolla on kavereilla edelleen hallussa.

Kun kuuntelin kappaletta  pidemmälle, huomasin biisin läpi välittyvän, rempseän rehellisen räppiretkuiluviban tarttuvan äkkiä myös itseeni ja harkitsin jo soittoa vanhoille kavereille, että nyt heitetään ghettoblasteri olalle, rullataan jounit matkaan ja lähdetään vetämään pussikeittoa huudeille. Tuomio itse kertoo kappaleesta ja sen synnystä seuraavaa:

-Kuuntelin joskus faijan (RIP) radiosta nauhoittamaa C-kasettia, josta yhtäkkiä pamahti ilmoille kuuluttaja Pentti Fagerholmin lukema stereotesti ja se oli jotenkin tosi hämmentävä. Soitin sen Konanille ja Seyed Samille ja oltiin yksimielisiä, että pakko toi on levylle laittaa. Tää oli joskus 2008, Reilukerhon jälkeen ainakin. Sami ei ollut silloin vielä muistaakseni Raiteen kuvioissa mitenkään mukana ja sen vanhempien luona me noita sämplematskuja käytiin läpi. Turpa auki (Rokkaa) taisi saada kanssa silloin alkunsa. Siitä oli monia vuosia demoversio olemassa ennen levyä. Stereotesti jäi ideana elämään ja nyt oli oikea hetki tehdä se.

Varsinaista teemaahan tollasen nimen taakse ei luonnostaan tule, niin sopi uuteen pakettiin tosi hyvin, kun tän levyn kaikissa biiseissä on ajatuksena se, ettei tarvii olla mitään tiukkaan rajattua sisältöä tai aihetta biiseissä. Palataan siis sinne aikoihin, kun räppi oli sitä, että luupataan, lisätään vähän rumpuja ja bassoa ja kaikki sylkee niin hyvät räpit kun osaa, eikä ees haittaa, vaikka ei osais. Raakaa, kivaa ja simppeliä.

Tuotantopuoli ansaitsee ehdottoman hatunnoston sekin. Biitin kokannut,  bängereitä toinen toisensa perään viime aikoina pudotellut Loasteeze on mies paikallaan tälläkin biisillä. “Pelkkä raaka rumpu, eikä mitään vitun melodiaa” hengessä käyntiin pärähtävä biitti kumartelee tyylikkäästi kultaisten vuosien suuntaan, mutta onnistuu biisin pidemmälle edetessä kuitenkin vaihtelevuudessaan myös yllättämään kuulijan useammankin kerran. Lisäksi itseäni ilahdutti kovasti skrätsien läsnäolo kappaleella, joista vastaa onnistuneesti DJ Tatc.

Oman oivan panoksensa kokonaisuuteen antavat myös biisillä vierailevat räppärit. Setä Koposen setit, kuten historia osoittaa, toimii Tuomion ja Koneen tyylien kanssa takuuvarmasti yhteen, eikä tämä biisi tee poikkeusta. Nuorempaa olaripolvea edustaa Konis, jolla läppien viskominen riimin muodossa vaikuttaa olevan verissä hänelläkin. Annetaan Tuomion kertoa vielä lisää:

-Yksinkertaisuus ja 90-luvun alun meiningit kuuluu vahvasti myös Amirin tuotannossa, varsinkin tässä biisissä. Setä diggaili biittiä ja saatiin se mukaan ja sit saatiin vielä mukaan noista nuorista Olarin tyypeistä Konis, joka on todella kova! Käytiin myöhemmin tekee myös T&K fiitti Koniksen tulevalle levylle. TatC tuli vielä viimeistelemään tän biisin skrätseillään ja sai sen kuulostamaan vielä vähän rajummalta. Avot.