Viikon Klassikot #22 – on bodausaika! Koska yhden jos toisenkin perinteisiin uuden vuoden lupauksiin kuuluu salihirmuilu ja unohtuneiden urheiluharrastusten pariin reippaalla tarmokkuudella palaaminen, syvennytään klassikoissakin hikoilun ja sykkeennoston ihmeelliseen maailmaan.

 

 

MUSTA BARBAARI – SALIL EKA SALIL VIKA

 

Youtubessa yli kuusi miljoonaa näyttökertaa keränneen Mustan Barbaarin salibiisi on g-funk -taustoineen, rätisevine energiakenttineen sekä kantaaottavine sanoituksineen biisi, josta on edelleen helppo innostua. Suuresta aiheesta räppääminen pilke silmäkulmassa sai luuppaamaan biisiä sen ilmestyessä alkusyksystä 2013, sekä jälleen nyt alkuvuodesta 2020, kun se nousee Viikon Klassikoissa yhdeksi suomiräpin eniten muistelemisen arvoisista vedoista. Eikä tämä suuri aihevalinta todellakaan ole bodaaminen, vaikka kappale urheiluaiheisessa kontekstissa esille nouseekin.

 

Ilmestyessään elokuussa reilut kuusi vuotta sitten Salil eka salil vika nousi heti Suomen virallisen singlelistan ekalle sijalle. Ruudolfin sanoitukset, Aksimin vierailu kertsissä sekä Mustan Barbaarin ja tämän salipossen mukaansatempaava esiintyminen tekevät kappaleesta kokonaisuuden, joka ei ihan heti unohdu. Vaikka aihe näennäisesti liittyy salilla hikoiluun, kertoo biisi todellisuudessa rasismin syvistä juurista sekä ennakkoluuloista, joita he, jotka eivät ulkonäöllisesti kapeakatseiseen perisuomalaiseen lokeroon istu, arkipäivissään kohtaavat.

 

Musta Barbaari julkaisi seuraavien vuosien aikana vielä muutaman singlen sekä kävi vierailemassa parissa projektissa, mutta mitään sen suurempaa musiikillista kokonaisuutta ei tältä herralta enää nähty. Sen sijaan muun muassa treeniaiheinen vlogisarja yhdessä Prinssi Jusufin kanssa, sekä Ylelle tuotettu “Mamu-Suomi-Mamu” -sarja pitivät miehen kiireisenä. Vuonna 2018 James Nikander ilmoitti luopuvansa artistinimestään, ja jatkoi sen jälkeen aktiivista työskentelyä sekä opiskelua urheilun parissa. Salil eka salil vika ei kuitenkaan unohdu, eivätkä etenkään videon loppupuolelta löytyvät aina niin hyvälle mielelle saavat hilpeät tanssibileet.

 

 

FINTELLIGENS – KAIKKI PELIIN

 

Huhhuh miten kreisiä liekitystä suoraan vuodesta 2003! Fintelligens pisti jääkiekkokaukalon kuumaksi, kun Kaikki peliin ilmestyi noin seitsemäntoista vuotta sitten ja vakiintui yhden jos toisenkin lätkäintoilijan vakkarianthemiksi. Biisi sykkii räjähtävää energiaa, joka kannustaa epävarmimmankin pelaajan yltämään huipputulokseen – kun kaukalossa tsemppaavat Elastinen ja Iso H, mitä muita vaihtoehtoja jää kuin viedä se voittopokaali kotiin?

 

Kyseinen kisakappale ilmestyi kokoelmalevyllä Nää vuodet 1997-2003, joka jäikin Fintsujen viimeiseksi albumiksi ennen viiden vuoden taukoa ja artistien omiin soolouriinsa keskittymistä. Erittäin hyvä lähtöbiisi Kaikki peliin ainakin on, sillä se kannustaa uskomaan positiiviseen ja periksiantamattomaan asenteeseen. Biisissä ei teoriassa tapahdu sen kummempia kuin että yksi peli pelataan läpi, mutta nyt onkin asenteesta kyse. Suomalaiselle nöyristelijälle Kaikki peliin on tarpeellinen kutsuhuuto röyhistää rintaa ja suoristaa selkää: paljon on saavutettu jo sillä, että usko voittoon pysyy vankkumattomana.

 

Parasta silti näin monen vuoden takaa katsottuna on musiikkivideo. Tavallaan näyttää siltä, että äijät eivät ole sen nuoremman näköisiä kuin nykyäänkään; tavallaan taas videolla komeilee kaksi liikuttavan nuorta jäbää valmiina nousemaan into piukeana räppiuransa portaikkoa korkeuksiin. Lapsenomaista iloa huokuva sekä voitontahtoa uhkuva humoristinen video upeaa koreografiaa vetävine cheerleadereineen tipahtaa energiansa puolesta helposti nykypäivänäkin tsemppibiisien soittolistalle. “Vaklaa ku mä sirklaan, en koskaa tyri mailal, ku taklaan, sä tilttaat, tost vaan yli laidan

 

 

RUUDOLF – BODAUSANTHEM

 

Ei ole bodausaiheista tekstiä ilman suomiräpin bodauskuningasta Ruudolfia. Loppuvuodesta 2004 julkaistu Rudyn ensimmäinen studioalbumi Doupeimmat Jumala Seivaa piti sisällään kokoelman toinen toistaan suuremmaksi klassikoksi nousseita hittejä, mutta kyllä yksi niistä oli jo silloin ja on nykyäänkin yksi mieleenpainuvimmista, nimittäin Bodausanthem. Tämä smoothin charmikas kokonaisuus vakiinnutti Ruudolfin paikan suomiräpin salikinginä, sillä kappaleen jälkeen kenellekään tuskin jäi epäselväksi, kenen rasvaprosentti on pienin ja kenen haba suurin.

 

Antoisinta Ruudolfin salibiisissä on se pieni virne ja silmäniskuasenne, joka läpi kappaleen pysyy mukana. Kyseessä on sydämen asia, johon mitä valtavimmalla intohimolla paneudutaan, mutta ehkä asia ei kuitenkaan ole ihan niin vakava kuin mitä kaikkien salihousutuuletusten pohjalta voisi erehtyä luulemaan. Ruudolfin äänensävy kertoo paljon: maireana ja hunajaisena, itsetyytyväisenä ja samettisen sulavana se ilmentää sekä rakkautta itseen ja omaan bodattuun kehoon, mutta myös houkuttelee kuulijan hypnoottiseen maailmaan, jossa siisteintä ikinä on protskut ja painot.

 

Ylempänä nostettu Fintelligensin biisi ilmestyi Bodausanthemin kanssa samoihin aikoihin, ja onkin viihdyttävää nähdä kuinka saman aihepiirin sisällä liikkuvista saman aikakauden kappaleista on saatu näin isosti toistensa vastakohdat. Siinä missä Fintelligens hyökkää päälle raivokkaalla äijäenergialla, lähestyy Ruudolf lirkutellen ja lempeästi. Siitä voi sitten kukin valita mielensä mukaan: lähteekö kaukaloon riehumaan vai salille peilin eteen pullistelemaan?

 

Hikoilen kunnes mun kulmakarvat tippuu otsalta
Mut tätä tuhannen taalan karismaa ei pysty pois ravistaa