Toge Rosonen tekee kiinnostavaa musiikkia; saundillisesti materiaali on pesunkestävää cloudtrappia, mutta sen päällä kuullaan kokonaisia teknisesti taidokkaita, pohdiskelevia versejä pelkkien adlibien sijaan. Toimitus otti yhteyden artistiin, joka julkaisi juuri neljännen singlensä tulevalta pitkäsoitoltaan.

Moro! Minkä verran äijällä on vuosia mittarissa ja missäpäin vaikutat tällä hetkellä?

Moi! Espoossa vaikutan tällä hetkellä ja oon 22 -vuotias, ens kuussa tulee 23 täyteen.

Okei. Luulin jonkin verran vanhemmaksi. Mitäs elämään mahtuu?

Maanantaista perjantaihin käyn päiväduunissa ja vapaa -ajalla sitten musaa.

Kuinka kauan sä olet räpännyt ja mahtuuko historiaan musiikintekoa muissa muodoissa?

Mä taisin aloittaa 2010 -2011 vaihteessa, kun olin vielä yläasteella. Koen olevani vielä aika nuori jäbä, et sillee aika aikaisin jo aloittanut. Koneelta löytyy vielä 2011 tehtyjä äänityksiä.

Ei mulla oo ollu mitään bändivirityksiä, tai vastaavia. Ehkä joskus skidinä oon imitoinut jotain jenkkimenoa, kun kuuntelin jo tosi pienestä asti jenkkiräppiä. Ehkä jotain siansaksaa räppäilly instrukohtiin hah!

Miten sä kuvailisit suhdetta sun omaan musiikkiin, onko se jopa jonkinlainen terapeuttinen elinehto?

Joo. Se on juurikin terapeuttista ja just niinku sanoit, elinehto. Musiikinteko on ollut, varsinkin alkuaikoina, tosi sellasta päiväkirjameininkiä. Ja melankolisten ajatusten purkamista. Mä tein aikoinaan aika synkkää musaa ja sillon kun mulla oli parempi fiilis, mä tein jotain muuta. Hengailin kavereiden kanssa ja mitä nuoret nyt tekee. Mut aina kun tuli sellanen fiilis, et on jotain mielen päällä kirjotin biisin. Vasta nyt myöhemmin on ruvennu räppäämään myös positiivisemmista asioista ja tajunnut, ettei tarvi aina olla niin tosissaan, heh.

Minkä verran sulta on kokonaisuudessaan noita julkaisuja tullut?

Joo eli vuonna 2013 multa tuli ensimmäinen julkaisu Kaupunki Nukkuu. Sen jälkeen vuonna 2014 tuli kaks, toinen räppijulkaisu Rosonen Teippi ja sitten sellanen tosi rare biittikassu Nothing Lasts -beattape, josta moni ei ees tiedä. Vuonna 2015 tuli sitten Entinen Elämä ja sitä seuraava Säkeitä Menneisyydestä 2016. Siihen asti kaikki noi julkaisut oli kassuja, mä olin mukana tollasessa tosi ug- meiningissä. Siitä meno alkoi pikkuhiljaa muuttumaan ja 2017 tuli viimeisin pitkäsoitto Nokturno, joka tuli pelkästään diginä. Vuonna 2018 tuli pelkkiä sinkkuja ja tuleva Avaruustaajuus on ollut tekeillä sen vuoden alusta asti. Noita vuosien 2013 ja 2014 julkaisuja ei löydy enää mistään.

Okei. Sulla on ollut myös jonkinlainen linkki käsittääkseni Ghettotyylit -porukkaan?

Joo mä kuuntelin yläasteella tosiaan lähes pelkästään ysärijenkkiräppiä, enkä oikein fiilannu Suomijuttuja. Mut sit kuulin jostain muistaakseni joko Ameeban Montako Puuta on Metsä, tai Kridlokkin UG Solon ja ne sai kiinnostumaan enemmän. Mua alkoi kiehtomaan se, kun ne jutut ei ollu niin helposti löydettävissä. Siin on jotain mystistä, kun kaikki ei tuukaan vastaan heti googlettaessa. Pitää vähän tonkia. Sit mä kuuntelin niitä Ghettotyylit -ohjelmia Bassoradiolta ja diggailin tosi paljon. Vuonna 2013 kun julkaisin sen mun ekan kasetin, sain siihen yhden biitin mun all time favourite Suomiräppäriltä ja nykyisin myös tuottajalta, eli Ghettotyylien Moonlitilta. Mä olin siihen yhteydessä Facebookissa ja kerroin, et olen todella kiinnostunut niiden jutuista ja kysyin kiinnostaisko sitä tuottaa mulle biittiä. Se kuunteli mun biisejä ja sanoi, ettei yleensä toimi tuntemattomien kanssa, mut kuulee mun jutuissa jotain sellasta aitoutta. Sit ehkä vuotta myöhemmin pääsin vieraaks niiden ohjelmaan ja tutustuin enemmän niihin ihmisiin. Ja 2016 Iwere olikin sitten mukana tolla Säkeitä Menneisyydestä -julkaisulla.

TSEKKAA VIIME VUODEN LOPULLA JULKAISTU “NAULALLA KII” -VIDEO:

Miten tuotantopuoli; teetkö itse biittejä ja/tai onko sulla jonkinlaista luottotuottajaa?

Mä oon tehnyt elämäni aikana ehkä viis biittiä, jotka on kaikki sillä biittikassulla ja ne oli tosi kämäsiä sämplejä liimattuna rumpuluuppeihin. On mulla jotain tuottajakavereita, joiden kanssa tehdään yhdessä ihan alusta asti. Sovitetaan räppejä biitteihin. Mut mä yritän tehdä tosi paljon eri tuottajien kanssa, joiden matskua mä fiilaan. Esim. Teal on tuottanut jonkin verran. Ja sitten tän uuden tulevan pitkäsoiton jo julkaistuista sinkuista Andyn on tuottanut Slushher ja Naulalla Kiin DeepWorks. Mut ei oo tosiaan mitään hovituottajaa. Seuraan Soundcloudissa paljon tuottajia ja koitan löytää sieltä itselle sopivia biittejä.

Saundillisesti sä taidat pyöriä enemmän ton uuden tyylin trapmaailmassa?

Juurikin näin. Mut siitä golden era -kamasta mulle on jääny sellanen fiilis kuitenkin, et vaikka saundi on tätä uudempaa, niin haluan että sisällössä on jotain sanomaa ja syvempää tarttumapintaa. Mä en luokittele itteeni sellaseks nonsense träppijäbäks, joka jauhaa sellasia ihan olemattomia juttuja. Sitä tehdään nykyään paljon Suomessakin. Tottakai välillä haluu tehdä biisei, jotka on vähän tyhmiä, mut kyl mä tykkään kun biiseissä oikein räpätään.

Minkä verran olet keikkaillut ja viihdytkö livenä lavalla?

No sillon, kun olin noissa ug -meiningeissä niin aika harvoin tuli mitään keikkoja vedettyä. Se oli muutenkin vielä enemmän sellasta harjoittelua ja itsensä löytämistä. Mut nyt viimisen parin vuoden aikana kun on päättänyt yrittää saada tällä musiikilla jotain aikaan on noita keikkoja ihan hyvin ollut. Viime vuonna mä heitin ehkä joku seitsemän keikkaa, jos oikein muistan. Ja viimisen vuoden aikana mä oon ruvennu tykkäämään siitä. Aluksihan se jännitti tosi paljon, mut nyt mä viihdyn siellä. Mulla on ollut nyt sellanen tapa, että mä yritän päästä jokaisiin kissanristiäisiin, joihin mua pyydetään. Sen verran nöyryyttä löytyy, etten ala vielä tässä vaiheessa kauheesti valikoimaan, haha! Mä ajattelen, että kyllä siellä on aina joku ihminen, jolle mun nimi jää mieleen.

Ehkä siistein mieleen jäänyt homma oli, kun pääsin viime vuoden loppupuolella Helsingissä Henry’s Pubin Helatorstai -klubin synttäreille lämppäämään Ruusuja.

Sä mainitsitkin jo aiemmin tulevan pitkäsoiton, eli Avaruustaajuus -nimeä kantavan kokonaisuuden. Kerro vähän sisällöstä ja julkaisuaikataulusta.

Sen pitäis tulla tänä vuonna ja siltä on tähän mennessä julkaistu sinkut Andy, Naulalla Kii, Shown Pitää Jatkuu ja sit tää uus Kuori. Ja itse asiassa mä unohdinkin mainita noissa julkaisuissa, että multa tuli jo tänä vuonna sellanen kolmen biisin lofi -räppi -EP, kun Tuleeks Ne Jo Hakee. Se oli vähän niinku sellanen Avaruustaajuus -levyn intro. Niitten biisien piti alunperin tulla mukaan tolle tulevalle levylle, mut äänimaailma oli niin erilainen ettei ne ois oikeen sopinu.

Mut joo, tätä tulevaa levyä on vaikee selittää. Jos toi EP oli vähän sellanen ET -tyyppinen kutsu, niin tällä levyllä ne on jo hakenu mut. Ja mä kerron levyllä, et mikä Avaruustaajuus on, hah.

Aight, mielenkiinto herää kyllä. Droppaa tähän loppuun Suomibiisi, joka on viimeksi kolahtanut.

Kyl mun on pakko heittää ton nuoren Iben Ibelius -levyltä se nimikkobiisi. Mä fiilaan muutenkin Iben musiikkia tosi paljon ja se biisi oli tosi koskettava. Siinä oli just sellasia samanlaisia Avaruustaajuus- fiiliksiä.

Jesh. Kiitoksia haastattelusta!

Kiitti sulle!

Facebook: https://www.facebook.com/TogeRosonen/

Instagram: https://www.instagram.com/toge_rosonen/

KUUNTELE UUNITUORE SINGLE “KUORI”: