Bege on suomiräpin pääkaupungin ahkerimpia kulttuurivaikuttajia ja laajemmin tunnettu muun muassa Area 52-yhtyeestä. Herralla on kuitenkin paljon muitakin ansioita, joita Featin toimitus lähti tivaamaan puhelimitse.

Aloitetaan ihan alusta. Mikä oli sun ensimmäinen kosketus räppiin tai hiphop-kulttuuriin junnuna Jyväskylässä?

Urheilun kautta se tuli kun ala-asteen loppupuolella innostuin skeittaamisesta ja skeittauksen kautta kuuli paljon räppiä ja punkkia. Se oli niin siistiä, että se veti heti mukanaan ja sitä piti löytää lisää. Musan diggailun lisäksi kuudennella luokalla opettaja järjesti räppiprojektin, jossa jokainen oppilas teki oman biisin. Meille tuli ammattikoululaisia tekemään pari musiikkivideota biiseihin. Siitä sai vielä lisäpotkua jo valmiiksi itäneelle innostukselle hiphoppia kohtaan. Sitten alkoi freestyle ja pari vuotta sen aloittamisen jälkeen aloin huomaamaan kehittyväni siinä. Tunsin olevani koukussa siihen ja se alkoi olemaan osa mua. 

Millainen asema räpillä oli Jyväskylässä varttuessasi? Tarvitsiko räppipäänä raivata tietä kulttuurille ja oliko sille vastustusta?

Ei silleen, täällä on ollut aina suhteellisen avoin meininki omalle ikäluokalle. Näillä 5 vuotta vanhemmilla tyypeillä oli ollut se vinoon katsotuksi tuleminen ja lökäpöksyiksi haukkuminen jos räppi näkyi ja kuului ulospäin. Kuokkalassa vaikuttaneita pari mainitakseni ainakin YP Recordz ja C-talo oli tien raivaajia.

Mitkä oli sun vahvimmat vaikutteet räppijutuissa?

Ihan aluksi oli aika paljon jenkkijuttuja, mutta sitten alkoi löytymään suomiräppiä. Tulenkantajat ja Rockin Da North, oli ensimmäisiä joita tuli luukutettua aktiivisesti. Tony Hawk pelien soundtrackit oli myös kovaa kamaa. Myöhemmin sit isosti mun tekemiseen vaikutti YP Recordz, Soul valpio, Are, Sulttis, Joniveli, Julius, Solonen & Kosola ja Rekami. Sit pakko myös mainita Bomfunk MC’s

Oliko sun räppiurassa jotain tiettyä kohtaa, jolloin koit ottaneesi jonkin askeleen ”seuraavalle levelille?”

No tietty eka open mic oli sellainen kokemus, mutta muuten on tullut juurikin freestyle-juttujen kautta hiljalleen kerättyä kokemuksia ja luonnetta tätä juttua kohtaan. 2013 voitin täällä Jyväskylässä Veturitalli-battlet ja Lahdessa Club Imagessa toiset. Toinen kohta oli vuosi 2015, jolloin hommat kulminoitu kolmeen omakustanne julkaisuun: Area 52-albumiin, omaan soolo mixtapeen ja mixtapeen Jonan kanssa.

Ekasta soolo mixtapesta on nyt nelisen vuotta ja nyt ”Keskity”-albumi näki päivänvalon. Oliko tää prosessi jotenkin erilainen?

Tällä levyllä ei tosiaan ole lainabiittejä, kuten mixtapella oli ja siitä johtui sellainen tekemisen meininki. Lopputuloksesta voi olla myös vähän ylpeämpi ja se tuntuu heti paljon enemmän omalta. Mixtapella oli aika subjektiivisia aiheita, kuten safka ja sauna, mutta levyllä aiheet ovat hiotumpia ja niihin on käytetty enemmän ajatusta. 

Sulla on ollut kautta linjan vahva old school-soundi biiteissä, mutta nyt Rekamin tuottajalevyllä oli tää träpimpi kappale. Oliko siihen vaikea lähteä?

Siihen old school-soundiin on ehkä vähän liikaakin jämähtänyt, mutta se on ollut sitä mitä on halunnut tuoda jengin kuultavaksi. Freestylen kautta on kumminkin tullut räppäiltyä ihan kaikenlaisiin biitteihin, joten Rekamin levylle tehty biisi oli tosi mieluinen projekti ja haluankin tehdä paljon lisää tällaisia tulevaisuudessa. Erilaisia biittejä ja erilaisia tyylejä.

Oot ahkerasti järjestänyt myös tapahtumia ja vieläpä vähän syrjemmässä Kuokkalan Myöhä-ravintolassa. Miksi lähiössä, eikä keskustassa?

Aikaisemmin Kortepohjan Rentukassa oli pitkät perinteet räppibileille, mutta ne loppui ja tuli mietittyä siinä onhan näiden jatkuttava. Kävin sitten Kuokkalan Myöhässä kysymässä olisiko kiinnostusta tällaiselle ja 2016 vuoden jälkeen ollaan järjestetty 21 tapahtumaa. Keskustan klubeilla on oma tarjontansa, mutta ug-bileille riittää kysyntää silti.

Mitäs suunnitelmia kesälle?

No ekana tietty nää Myöhä-festarit. Vedetään Kajon kanssa keikka ja pidetään hauskaa porukalla. Heinäkuussa on Naamat-festivaalit Muuramessa ja Payback Jamit Jyväskylän keskustassa. Sitten tietty duunailen musaa vähän kevyemmin tässä ja syksyllä aktivoidun enemmän ja julkaisen syksymmällä/loppuvuodesta mixtapen. On tässä tulossa myös yksi kansainvälinen projekti, mutta siitä lisää myöhemmin. Stay tuned!

Onko jotain terveisiä vielä loppuun heittää lukijoille?

Panostakaa ihmiset yhteistyöhön, kunniottakaa toisianne ja käyttäytykää hyvin.

Niin ja muistakaa keskittyä!

Nimenomaan! ”Keskity” tulee pian digialustoille niin jengi pääsee kuuntelemaan netin kautta myös.