Suomenkielisen grimen kulttikokoonpano Horse Attack Sqwad julkaisi muutama päivä sitten uuden musiikkivideolla varustetun singlensä Hevosmies, joka aiheeltaan jatkaa yhtyeen aiemmasta tuotannosta tuttujen teemojen ympärillä. Hevosmiehet eivät osoita hellittämisen merkkejä myöskään ulosantinsa pätevyyden suhteen, josta todisteena uuden biisin lisäksi toimii heidän vankkumaton keikkakuntonsa. H.A.S. olikin saatava mitä pikimmiten Liveilmiöiden haastatteluun!

Julkaisitte juuri uuden “Hevosmies” -singlenne, josta tippui myös musavideo. Kertokaa biisistä/ videosta hiukan omin sanoin.

-Halusimme kappaleella ja myös videolla raottaa hieman sitä mystisyyden verhoa, joka hevosmiehisyyteen ja hevosmiehenä olemiseen liittyy ja myös osoittaa, että hevosmiehisyys henkisenä ylivertaisuutena voi Yli-Hevosen siunaamana ohjata ihmisiä ikään tai sukupuoleen katsomatta.

Yli-Hevosen hevosmiehelle langettama tehtävä on samaan aikaan sekä raskas, että vapauttava ja aihetta käsittelevien tekstiemme tukena on biitti, joka pumppaa ja vinkuu samalla tenholla kuin videolla esiintyvien ravurien koivet millintarkasti lanatun Teivon raviradan viimeisellä kisasuoralla.

Luottokuvaajamme Akira Seppänen sai vangittua musavideoomme juuri sen energian ja tunnelman, jota kappaleemme sanoma vaatii. Koska emme itse koskaan riisu maskejamme, videolla kasvot hevosmiehisyydelle antaa muun muassa pääosaroolia näytellyt Emma Vähäkallio ja lajilegenda Seppo Sarkola.

Minkälaista palautetta olette saaneet tuotannostanne Suomen hevosharrastajapiireistä ja joko Villilä tunnustetaan osaksi tallien ehtymätöntä eliittiä?

-Pääasiassa positiivista! Olemme tehneet paljon yhteistyötä eri hevosinstanssien kanssa, esimerkiksi juuri videolla näkyvän Teivon raviradan kanssa. Myös Veikkauksen kanssa hiljattain toteutettu Magic Monday -ravikisoihin liittyvä kaupallinen yhteistyö on auttanut levittämään ilosanomaamme hevosväen ja hevosettoman väen keskuudessa.

Vielä löytyy käännytettäviä, mutta Suuren Yli-Hevosen kaikkinäkevä iiris on lempeä hevosalalla toimivia kohtaan ja osaa olla myös maltillinen. Meihin voi jatkossakin rohkeasti ottaa yhteyttä, yhteisellä missiollahan tässä ollaan!

Teillä on ansaitusti melkoisen kulttibändin maine myös live-kuvioissa. Onko teille alusta saakka ollut tietoinen ratkaisu tehdä biisejä, jotka potkivat nimenomaan livenä vai tapahtuiko se enemmänkin puolivahingossa?

-Tekemämme grimetyylinen tuotanto on nopeatempoisuutensa ja räjähtävyytensä puolesta kuin tehty livemusiikiksi. Uskomme myös, että oikein esitettynä musiikin kuin musiikin saa valjastettua yleisössä koettavaksi hurmokseksi.

Annammekin itsestämme joka keikalla kaiken ja se on varmasti isoin syy siihen, miksi meillä on keikoillamme niin vankka tuki yleisöltä. Yleisön osallistuminen ja heittäytyminen livejemme aikana hakee vertaistaan. Live-esiintymisemme ja yleisön kanavoiman pyhän kolmiyhteyden täydentää mystinen, sanoinkuvaamaton enegia.

Yhdeltäkään Horse Attack Sqwadin keikalta ei palaa sama ihminen tai hevonen, joka hän oli keikalle lähtiessään. Toisinaan muutos on salakavala ja huomaamaton, toisinaan kertaheitolla elämän mullistava kokemus, yhtäkaikki aina positiivinen. Myös yleisömäärät ovat pysyneet korkeina koko esiintymisuramme ajan.

Olin muinoin tsekkaamassa erästä keikkaanne, jossa Nakkii pt.2 –biisin aikana heititte nakkeja yleisöön. Onko kyseinen ohjelmanumero edelleen käytössänne vai ovatko hevosmiehet huolissaan ilmastonmuutoksen mahdollisista hevosiin kohdistuvista negatiivisista vaikutuksista?

-Olemme aina huolissamme hevosistamme, mutta onneksi hevonen on lajina niin edistyksellinen, että se selviää pienistä ja isoista muutoksista ilman näkyviä haittoja. Muussa tapauksessa ilmastonmuutos toki on vakava asia ja se on jälleen yksi ikävä merkki nykyihmisen ja hevosten erkaantumisesta.

Ihmisen ja hevosen välisen siteen heikkenemisen luoma arvotyhjiö, sekä epäkunnioitus kaikkea luonnon synnyttämää elävää kohtaan on nykyihmisen suurimpia vitsauksia ja tuon pyhän siteen uudelleenluominen onkin yksi Horse Attack Sqwadin musiikin doktriineista.

Nakkien heittely on toistaiseksi loppunut, sillä hävikkiruokaa ei Villilän entistäkin tiukemman rajavalvonnan ja Villilään asutettujen uusien hevosien seurauksena ole syntynyt.

Vastaani tulee aina ajoittain keskustelua siitä, kuka tai ketkä todella olivat ekoja Suomessa grimen saralla. Mitä hevosmiehet ovat asiasta mieltä?

-Tästähän ei tarvitse kenenkään keskustella, riittää, että käy katsomassa diskografiaamme. Ensimmäinen Suomessa tehty täysverinen suomigrime-EP sekä kokopitkä albumi puhukoot puolestaan. Meitä ei silti glooria nosta sängystä aamuisin, emmekä jaksa hekumoida sillä, että olemme tämän tietyn tyylisuunnan pioneereja, opastekylttejä, valonlähteitä ja oppi-isiä, mutta emme myöskään viittaa kintaalla, jos joku erehtyisi epäkunnioittamaan hevosiamme.

Musiikissanne puhutaan paljon mystisestä Suuresta Yli-Hevosesta. Onko H.A.S. siis bändin lisäksi kenties peräti uskontokin ja millaisilla hengellisillä rituaaleilla tuota Yli-Hevosta mahdollisesti palvotaan?

-Uskonnosta puhuminen samassa lauseessa Yli-Hevosen kanssa on mielestämme vanhentunutta kielenkäyttöä ja pidämmekin tässä tapauksessa enemmän sanasta faktanto. Päivän jokainen askare on eräänlaista fyysisen ja henkisen voimavaran lahjoittamista Yli-Hevosen pohjattomaan leiliin ja kuten jokainen keikoillamme käynyt tietää, yksikään keikkamme ei ala ennen kuin ylempää on tullut siihen lupa. Kerran meillä jopa jäi melkein keikka vetämättä, kun Yli-Hevosen esiinmanauksen aikana joku yleisössä putsasi kurkkuaan yskähtäen ja häiritsi yhteydenottoamme isä-äitiimme.

Ajattelemme, että jokainen uusi päivä hevosen seurassa on lahja. Epäitsekkäistä luonteistamme johtuen emme suinkaan halua pitää tätä löytämäämme tietä vain itsellämme. Meillä on ollut suuri kunnia tulla valituiksi tekemään tätä valistustyötä. Lopullinen valinta on sinulla. Kaikki tämä onni on antamamme panoksen johdosta vain yhden play-napin painalluksen päässä.

Onko teillä omia lemppareita Suomen urbaanin musan live-esiintyjistä, kuka tai ketkä ansaitsisivat eritysmaininnan?

-Emme oikein ehdi seurata kaupungeissa tapahtuvia musiikkivillityksiä. Villilän viime vuoden soitetuimmasta kappaleesta kisasi Tapio RautavaaranPappa se valjasti hoikan varsan” -kappaleen kasetti- ja vinyylipainos.