Jyväskylän Kortepohjan kasvatit yhdistivät jälleen voimansa kokopitkällä albumilla. Tavoitimme jätkät pitkän ja avaavan haastattelun merkeissä

Överdogin julkaisema Lytän ja Tohtori Geton kauan odotettu yhteisalbumi tuli pihalle eilen perjantaina 4.12. Artistien itsensä mukaan nimetty albumi on levy-yhtiön mukaan blueprint sille, miltä lähiöräp kuulostaa vuonna 2020. Seitsemän biisiä sisältävä levy on soundiltaan uniikki paketti ja kokonaisuudella paiskaavat kättä artistien diggailemat eri musagenret, uudet soundit sekä vanhemmat tyylit.

Tuotannot ovat äärimmäisen kovia läpi levyn ja albumin vastaavana tuottaja toimiikin erittäin kovassa nosteessa oleva kultasormi Ruuben. Ruubenin lisäksi levyn tuotantojen takaa löytyy Pehmee Goooctnonni.flp sekä Kriso. 

Aiemmin PME Recordsille levyttänyt Lyttä julkaisi viime vuonna Pieniä voittoi EP:n ja vieraili yhden kappaleen verran PME:n Volume -mixtapella. Lisäksi Lyttä on tuttu näky DJ-pöydän takaa: Vyön alla on läpi rundattu Suomi Gettomasan keikka DJ:nä sekä lukuisat klubikeikat Jyväskylän yöelämässä.

Rankoista tyyleistään tuttu Tohtori Getto puolestaan nauttii legendastatusta kotikaupungissaan. Korstoraation ja soolotuotannon lisäksi Tohtori vieraili viime vuonna superlupaus Lauri Haavin esikois-EP:llä. Lyttä ja Tohtori Getto ovat myös vaikuttaneet legendaarisessa Korstoraatio -yhtyeessä.

Laita levy tästä kuunteluun ja siirry lukemaan jätkien omat mietteet levystä alla olevasta haastattelusta:

Lyttä ja Tohtori Getto, mitä äijät, mitkä fiilikset levyn tippumisesta?

L: Ei mitää ei mitää hyvä fiilis, levy droppas eilen ja tällee. Hyvän vastaanoton saanu kaikilt frendeilt. (Getto)Masa hokenu vaa kokoaja et ”Album of the year”. Sinkkujen jälkee ei jäänykkää ku 4 biisiä sit mitä ei oltu julkastu ennakkoon.

TG: Tietenkin pienet jännitykset oli ennen julkasua mut iha hyvät fiilikset. Mukavaa ollu tehä Lytän kaa tää projekti.

Hyvä kuulla! Mennään sit vaan suoraan asiaan eli tuoreeseen levyyn. Miten teiän yhteistekeminen toimii ja miten tää levy syntyi?

TG: No se alko sillä tavalla et me ei oltu tehty kimpassa musahommia ja oli tekemisen puutetta. Mietin vaa et miksei tehtäs lytän kanssa jotai, et lyyään työttömät päät yhtee ja tehää jotai ja lyttä innostu siitä.

L: Tohtorin kaa ollaa aina oltu tekemisissä, oli se sit musahommii vai ei. Tää oli iteasias tohtorin idea, se soitti viime vuoden syksynä ja oli sillee et me molemmat nyt täs tehää musaa nii tehäänkö yhes. Musantekeminen on ollu mulle ja tohtorille sellasta, et tehdään tekemisen ilosta. Lyhyesti homma meni niin, et getto soitti mulle sillee ”tehäänkö musaa” ja sit me tehtii.

Alus me äänitettiin Aaro630:n studiolla ”Periaattees” ja ”Jäljet”, ne oli ekat biisit mitä tähän proggikselle äänitettiin.

TG: Eka biisi mikä me tehtiin (”Periaattees”) tuli melkee itestään sillee. Biitti oli valmis ja kertsit tuli melkee friistailaamalla ja molemmilla sattu olee verset valmiina. Sit ku ensimmäinen biisi synty nii helposti nii sit vaa tehtii samantien toine ja siitä se lähti.

L: Jossain vaiheessa vietiin nauhotuskamat tohtorille, ku siel me aina kirjotettiin ja sessattiin näitä levyn biisejä mut sit se ei oikeen natsannu. Mut siel me jatkettiin sitä kirjottamista ja sessaamista ja tehtiin niit biisei.

Sit siirryttiin Masan ja Ruubenin studiolle ja äänitettiin osa siellä. Sit octn:n mökillä äänitettiin esim. ”Huhtasuo” ja ”Mun Maineel”. ”Miehet Sinisis” äänitettiin Onnin luona, kuka on tunnettu Vepun tuottajana.

TG: Itellä ei välttämättä se paikka vaikuta nii paljoa kuitenkaan kirjotukseen. Oon aika hidas sessaroimaan versejä ja ennemmin kirjotankin omassa rauhassa. Sit siinä saattaakin kestää kauan et saan versen valmiiks, jopa pari kolme kuukauttakin.

 

 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

 

Henkilön Lyttä (@mr.harald) jakama julkaisu

Täl levyllä on monia tuottajia (Ruuben, octn, onni.flp, Kriso ja Pehmee Goo) ja Ruuben toimii vastaavana tuottajana. Millanen työmaa platta oli tuotannollisesti?

L: Kaikki biisit on käyny Ruubenin syynin läpi ja siltä on on 2 omaakin biittiä julkasulla, ”Mutkal” ja ”Jäljet”.

TG: Ruubenin kanssa o rento tehä hommia. Se osaa asiansa ja on hyvä siinä mitä se tekee. Sillä on visioita.

L: ”Periaattees”-biittiä lukuunottamatta oon ollu mukana studiossa tekemässä jokaista biittiä yhdessä tuottajan kanssa. Et tietyllä tavalla ois voinu laittaa omat kreditit myös biiseihin, mut koen et artistina sun pitääki tuoda jotain pöytää. Et tehään tällänen biitti, tää on mun visio, tän pitää kuulostaa multa.

Alusta asti oon ollu joka asiassa muutenkin mukana, biitissä, biisissä, musavideossa, mixissä ja masterissa. Mun mielestä sun pitääkin olla joka vaiheessa mukana, et se sun visio tulee ulos just sellasena, mitä sä haluut. Koska ei kukaan muu voi tietää sitä sun visioo 100%, ku sä.

TG: Tuotantopuolella mä oon ollu paljon vähemmän mukana ku Lyttä. Lyttä on Ruubenin kanssa siinä tietokoneen ääressä istunut koko ajan.

Meillä on tullu vähä sellane tyylifuusio tässä, et Lyttä on koittanut päästä siihen mun ajatusmaailmaan sisälle sen omassa päässään. Ja sit kun ne on istunut Ruubenin kanssa alas tekemään ja sit se on koittanut miettii samalla, mistä mä tykkäisin ja ilmasta sen Ruubenille parhaansa mukaan.

Jätkät on tehny bändi -ja yhteisproggisten lisäks myös soolomusaa, miten koette soolona tekemisen vs porukassa tekemisen?

L: Musta tuntuu, ettei kumpikaan meistä oo sinänsä sooloartisti vaa ollaan aina tykätty tehä jonkun kanssa. Mä nautin paljon enemmän musanteosta sillee. Vaikka on tehny soolomusaakin nii siinä on aina kuitenkin messissä tuottaja, jonka kanssa sitä juttua tekee. Mut soolotuotanto ei oo koskaan tuntunu vaa siltä omalta kentältä lopulta.

TG: Joo emmä saa aikaseks oikee tehtyy mitää iteksee. Kyllä mulla tulee sillon tällön nää fiilikset et pitää kirjottaa riimejä ja riimien kirjotukset mä taas hoidan kyl mielellään itekseen. Mut sen lisäks noi nauhottelupuolet ja tommoset nii emmä saa niitä aikaseks.

Millaset asiat inspiroi tän levyn soundia ja tyyliä?

TG: Mun vaikutteina on toiminut Memphisräppi paljon. Se 90-luvun kunnon tunkkanen suhina Memphis-soundi maistuu eniten ja jotkut 2000-luvun biiseistä. Nää uuden tyylin biisit ei niin kiinnosta.

Artisteista vois pudottaa DJ Zirc, DJ Squeaky, vanha Three 6 Mafia, vanha Juicy J, Skinny Pimp ja paljon sit uugeempia artisteja. Yks iso vaikuttaja on kans Shorty Pimp.

L: No mä fiilistelen vähä uudempaa ja vähä paukkuvampaa soundia, kun taas tohtori fiilaa Memphis-pioneereja, sellast kunnon suhisevaa kamaa, mitä ei jaksa kuunnella hahaha. Se oli meillä iso juttu löytää se yhteinäinen soundimaailma. Siitä jäi fiilis ja tuntuu, et sen kräkkäs octn, kun sen kanssa alettiin tekemään pohjia ja se löys sellasen soundin, mist molemmat tykkää. Mulla on omat refet mut ei tätä levyn soundii ois ilman tohtoria ja sen mieltymyksiä.

TG: Meillä on ehkä sellanen pieni taka-ajatus ollu täs, että halutaan tehdä rikosräppiä. Mut ei tää oo sillee mitää kovistelua tai mitää lähiömachoilua.

Tää on niinku kieli poskella mut kulmat rypyssä tehtyä musaa. Ei räpätä sillee et naureskellaan ja höntyillään vaan kyl nää on räpätty tosissaan ja asenteella. Mut jokaisen riimin takana on kuitenki pilke silmäkulmassa.

L: Loppupeleishä näis ei oo mitää hulluu tarinaa, vaa yksittäisiä tapahtumia ja asioita, joita me ollaan sit laitettu tekstimuotoon.

 

 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

 

Henkilön Överdog (@overdogrecords) jakama julkaisu

Yessirs! Käydään vielä biisejä läpi ja perataan levy alusta loppuun, heitän biisin nimen ilmoille ja sit vaan vapaa sana, saa avata parhaansa mukaan.

MUTKAL

TG: Omalta kohalta aika vaan klassikkoriimittelyä, et ei oo mitään sen suurempaa opetusta tossa versessä. Siinä biisissä on pieni tarinanpoikanen siellä taustalla mut ei siitä sen enempää.

L: Mitä täst nyt sanois, vaikee sanoo.

(Jätkiltä ei tähän ollut paljoa sanottavaa, biisi kannattaa kuunnella ja tulkita itse.)

PERIAATTEES

L: ”Periaattees” biitin kuulin Pehmeen Goon IG-storyssa ja sanoin sille heti et me otetaan tää. Ja sit se vaa synty heti. Välil käy just noit, et kuulet jonku biitin ja lähet vaa samantien kirjottaa.

TG: Tää oli just se biisi, mikä synty ku melkeen itestään. Kertsi friistailattiin about minuutissa ja molemmilla oli verset valmiina.

MUN MAINEEL

TG: Meitähän ei Lytän kanssa kuuluisasti oo tunnettu hirveinä työmiehinä. Lyttä on tehny noita DJ-hommia ja järkänny klubeja mut ei meistä kumpikaan oo koskaan ollu sellanen 8-16 äijä. Biisissä on myös yhessä lainissa Pikakassa-viittaus.

Tässä mun verse oli vitunmoinen ongelma. Se oli ainoo biisi missä oli ongelmaa saada kirjotettua. Alunperin riimit meni ihan liian nopeesti mut sit vaan lyhentelin sanoja ja karsin ja koitin saada sen mahollisimman ilmavaks sen nopeen versen. Täähän on vaan 8 baria, mikä on sillee puolet lyhyempi ku normaali räppiverse.

MIEHET SINISIS

L: Täs menin Onnin ja Vepun kaa tekemään musaa ja siit synty tää biisi. Sillon oli just dropannu Schoolboy Q:n uus levy ja siin levyllä oli ”CrasH”-biisille otettu sample Royce Da 5’9:n ”Boom”-biisistä, mis on Premierin biitti ja laitettu se halftimeen.

Halusin kans sitä samaa tyylii tähän levylle. Täs samplattiin Black Moonin ”Who Got da Props” biisiä vähä samaan tyyliin.

TG: Täs versessä mulla on oikeesti vähän jopa sanottavaa, ku muis biiseissä ei ehkä oo niin paljoo. Se on verse, minkä voi kuunnella monesta näkökulmasta.

JÄLJET

TG: Täs biisissä on pienimuotonen tarina. Jutut on aika tietäjät tietää mut jos tiiät nii aukee varmasti. Ei oo todellakaan rautalangasta väännettyä ja kuuntelija voi ihmetellä et mitä nää jutut meinaa. Mut rivien välistä löytyy tarinaa.

Sen biitin kun kuulin ekaa kertaa, en ollu kirjottamassa siihen yhtää mitää. Se ei oo sellasta soundia mihin haluisin itteni yhdistää tai mihin raameihin haluun itteni asettaa. Olinki Lytälle sillee mitä vittua sää jauhat ku se laitto sen biitin soimaa. Mut sit se kuitenki pakotti mut räppää yhet riimit mitä mulla ja sit kun koitin, nii huomasin et hitto näähä sopii tähän aika hyvin sittenkin. Tätä ei alunperin pitäny julkasta mihinkään mut sit loppujen lopuks päätykin tohon levylle.

HUHTASUO (Olin vähän yllättynyt tästä, äijät on edustanu aina Kortepohjaa nii kovaa nii mistä Huhtasuo tuli kehiin?)

L: Nojoo, mut olihan meil toisaalta esim. Korstoraation ekalla levyllä esim. ”Kangaslammentuoreprince”-biisi ja sillon me vietettiin paljon aikaa just Kangaslammella. Ja täs esim. on vähä samaa juttuu, et on ollut tiettyi ongelmia, jotka on saanu alkunsa siellä.

Siit tulee se lainiki ”Älä tsekkaa mua, tsekkaa Huhtasuot”. Siinä o vähä sellasta suomalaista vibaa, et syyttää aina jotai muuta ku itteensä.

Täs on kans vähä Larry June -vaikutetta, ku sehä sanoo sitä et ”Don’t check me, check the numbers. Don’t check me, check the scoreboard” tiäks. Sil on tollanen juttu mist mä oon ottanu inspistä ja silt oon ottanu muutenki paljon vaikutteit ku oon sen musaa kuluttanu viime aikoina. Viikinki Harald oli täs läsnä vahvasti huutojutuis.

TOHTORI GETTO SPECIAL PT. 2 (Mikä homma on Tohtori Getto Special, onks näissä jotain erityistä?)

TG: Tohtori Getto spessu ykkönenhän on täytebiisi mikä vaa tuli levylle. Fiilistelin sitä biittiä pitkään mutten ikinä saanu kirjotettua siihen mitää. Oli estoja ja mietin et mitä muka voisin räpätä korstobiisiin. Sillon meillä oli sellanen Tunkkaset-kokoonpanon esiaste, ku kräki-mafia ja oltiin sillä porukalla tehty tohon biittiin biisi. Se löytyy mun Soundcloud-kanavalta nimellä Jumpmix tai jotain ja se on käytännössä sama biisi ku Tohtori Getto special. Mut emmä ois kirjottanu siihen mitään tollasia juttuja jos oisin tienny et se tulee ulos joskus levyllä.

Tää uus biisi on ehkä jollain tavalla kans täytebiisi koska me ollaan Lytän kaa tää tehty yhessä, mut sit oli nää biitit mitkä sopi paremmin vaa mulle. Siihen ensimmäiseen kauniimpaan biittiin oon yrittäny tehä soolobiisiä varmaa 2 vuotta mut en oo vaa saanu mitää versejä. Se on nii jotenki hieno ja kaunis enkä oo osannu vaa räpätä siihe yhtää mitää. Eka biitti on Krison tekemä ja toka octn:n.

Tsekkaa alta albumin sinkuille julkaistut visuaalit: