MC Kajo on viime vuosina kunnostautunut battle saavutusten jälkeen myös kirjoittajana ja julkaissut aktiivisemmin musiikkia, kuin aktiivisimpien battle vuosien aikana, jolloin hän kuitenkin jalosti itsestään yhden maamme taitavimmista freestyle räppäreistä, jolla on hyllyssään vielä eniten merkittäviä meriittejä koko Suomessa. Otin tuoreen ”Ala Pomppii” kappaleen pureskeltavaksi.

 

Freestyle taidot jo todistavat MC Kajon olevan maamme teknisimpiä räppäreitä, mutta sitten kun tämä samainen mestari saa vielä ajan kanssa hioa linjojaan, niin lopputulos on aina yhtä uskomatonta teknistä ilotulitusta, veitsen terävällä flowlla vielä höystettynä. Sanat eivät pelkästään vain rimmaa keskenään moninkertaisesti, vaan liittyvät vielä teemaan ja linjat sisältävät vielä  nokkelia oivalluksia. Tämmöinen määrä riimejä yleensä tarkoittaa tekemällä tehtyä yliyrittämistä, joka pitää sisällään vielä anteeksi antamattoman määrän täytesanoja, mutta voin tyytyväisenä ja helpottuneena todeta, että näin ei tämän biisin kohdalla kuitenkaan ole. En tosin missään tapauksessa tämän maestron kohdalla sitä peloissani odottanutkaan. Kajon ajankäyttö ja omistautuminen battleräpille tuskin koskaan enää tyylistä karisee, sillä juuret ovat aina läsnä ja nostavat kilpailuhenkeä pintaan kirjoitetuissakin biiseissä.

 

”Halusin tehdä mahdollisimman bängäävän biisin, jota myös vähemmän taiteellisen matskun fiilistelijät voi luukuttaa täysillä. Omalle tyylilleni uskollisena koitin toki samalla räpätä paremmin kuin kukaan kollegoistani, koska mulla on erittäin battleräppärin asenne myös levytetyssä kamassani.” -MC Kajo

 

Kyseessä on joka kerta entistä nälkäisempi suoritus ja joka kerta tehdään myös muille räppäreille selväksi, että kolminkertainen mestari kaikessa teknisyydessään ei ole valtikastaan luopumassa. Nälkäinen sylky antaa ilmi Kajon varmasti haastavan ihan yhtälailla itsensä muiden räppäreiden rinnalla. Toisinsanoen aina on päihitettävä muiden lisäksi myös itsensä. En väitä kuitenkaan tämän biisin nostavan teknisen räpin rimaa ylitse muiden, vaan muiden päihittäminen on enemmänkin se mentaliteetti, joka pitää uskottavasti puskea esille. Tuskinpa tässä tapauksessa kovin kaukana ollaan sen valtakunnallisen riman nostamisestakaan, kun kerran teknisestä räpistä on puhe.

 

”Haluan jatkuvasti kehittyä räppärinä ja viedä tän paskan kohti ääretöntä ja sen yli. Tätä biisiä tehdessä tuntui, että monet palaset kehityksen suhteen loksahtelivat varsin mukavasti paikoilleen ja varotan myös, että mulla on aika päräyttävää shittiä nauhalla myös tulevaisuuden varalle.” -MC Kajo

 

Biisin nimi antoi olettaa tasaisen discobiitin olevan vastassa, mutta mielikuva muuttui jo ensimmäisten tahtien jälkeen. Biitti tuo mieleeni UG bileet hylätyssä hallissa, jossainpäin keski-eurooppaa, joka ei todellakaan ole huono asia. Musiikkina tämä tuli positiivisena raikkaana yllätyksenä biitin subbailessa syvyyksissä, sillä ei ihan tämmöstä saundia ole tottunut suomiräpissä kuulemaan. Kiitokset tästä perinteisempiä räppibiittejä ravistelevasta tuotannosta itselle aikaisemmin tuntomattomalle DJ Huuaarjuulle. Nimi muistiin! Miksauksesta ja masteroinnista on vastannut onnistuneesti Sarkastinen.

 

Tässä pätkä toisesta säkeestä, joka pitää sisällään enemmän rimmaavia, kuin rimmaamattomia sanoja:

“Ala pomppii, jos säki jo haluut kuulla jotain tulista träkkii/ ei kusista wäkkii, jumista träppi-muminaräppii, tulin vaa äkkii tulittaa läppii/ kukistaa tähtii, kurittaa jätkii, kuristaa, mätkii, tukistaa, läpsii, laittaa ruumiita säkkiin/ ku mut huudillas nähtii, ku mun himaan lähdin, kuuluu supinaa, chättii, et se on kuningas bäkkii/”

 

MC Kajo – Ala Pomppii Spotify: