Ottavatko radiokanavat soittoon niitä kappaleita, joista ihmiset jo entuudestaan pitävät? Onko sittenkin niin, että ihmiset alkavat lopulta pitää siitä, mitä radiokanavat heille soittavat? Onko jokin biisi hitti jo syntyessään? Syntyykö biisistä hitti, koska radiot ja niiden keskeisissä asemissa olevat ihmiset päättävät tarjota sitä aktiivisesti kansalle?  Niinpä niin. Klassinen, kumpi oli ensin muna vai kana -asetelma. Pohditaanpa tätä hetki.

Jotta metsä on helpompi nähdä, on ensin tunnettava puut:

Kaupallinen Sanoma konserni on Suomen suurin ja pohjoismaiden toisiksi suurin mediayhtiö, jolla on liiketoimintaa viidessä maassa ja joka työllistää yli 4400 henkilöä. Sanoma Media Finland Oyj on Sanoma konsernin tytäryhtiö, joka puolestaan jakautuu edelleen liiketoimintayksiköihin, joita ovat mm. Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat ja Nelonen Media. Nelonen Media on siis Sanoma konsernin tytäryhtiön Sanoma Media Finland Oyjn yksi liiketoimintayksikkö. Nelonen Median radiokanavia puolestaan ovat Radio Suomipop, Radio Aalto, Radio Rock, Helmiradio, Loop, Hitmix ja Groove FM (lähde: sanoma.fi). Nelonen Median musiikkipäällikkönä toimii tällä hetkellä ennen Spotifyllä työskennellyt Jussi Mäntysaari, joka “…vastaa uudessa tehtävässään radioiden musiikkivalinnoista.” (lähde: Helsingin Sanomat)

Kaupallinen Bauer Media Group on saksalainen mediajätti, jonka pääkonttori sijaitsee Hampurissa. Yhtiön alaisuuteen kuuluu yli 600 lehteä ja 50 radio- ja televisiokanavaa ympäri maailman, ja sen alaisuudessa työskentelee yli 11 000 henkeä. Bauer Media Gropin tytäryhtiönä toimii mm. Suomalainen mediayhtiö Bauer Media Oy, jonka alaisuudessa toimivia radiokanavia ovat Radio Nova, Radio NRJ, SuomiRock, Kiss, Iskelmä, Radio City, Radio Nostalgia, Radio Pooki ja Radio 957 (lähde: bauermedia.fi). Bauer Median musiikkipäällikkönä toimii tällä hetkellä Radiojuontajana ja DJ:nä toimiva Oku Luukkainen, josta radionova kirjoittaa seuraavasti: “Head of Music -tittelin myötä Luukkainen saa vastattavakseen Radio Novan lisäksi myös Radio Cityn, Suomirockin sekä KISSin musiikit.” (lähde: radionova.fi)

Verorahoitteinen Yleisradio Oy on Suomen eduskunnan alaisuudessa toimiva valtakunnallinen julkisen palvelun yleisradiotoimintaa harjoittava viestintäyhtiö. Sen alaisuuteen kuuluu kahdeksan radiokanavaa, joista keskeisimpänä uuteen musiikkiin ja populaarikulttuuriin keskittyvänä kanavana mainittakoon YleX (lähde: yle.fi). YleX:n musiikkipäällikkönä on toiminut vuodesta 2016 alkaen Tapio Hakanen, joka tunnetaan myös nimellä DJ Orkidea. (lähde: yle.fi)

Esimerkkitapaus: Mikael Gabriel.

Marraskuussa 2017 Mikael Gabriel kirjoitti paljon kohua herättäneen facebookpostauksen siitä (lue postaus tästä), kuinka Nelonen Media lopetti “kuin seinään” MG:n kappaleiden soittamisen radiokanavillaan 12.6.2017 alkaen. Mikael oli kertonut toukokuussa 2017 Nelonen Median silloiselle musiikkipäällikölle Mikko Koivusipilälle, ettei aio tuomaroida Nelosen esittämässä The Voice Of Finland -ohjelmassa, vaan että hän on päättänyt mennä tuomariksi nelosen kilpailijan MTV:n ohjelmaan X Factoriin. 

Seuraavassa katkelma MG:n päivityksestä:

– Mikko kertoi että laitan hänet vaikeaan tilanteeseen, mutta hän ymmärtää ja ettei tämä tule vaikuttamaan musiikkini menestykseen heidän kanavillaan. Muutamaa päivää myöhemmin sain levy-yhtiöni kautta tiedon, että Nelonen on ilmoittanut poistavansa kaikki kappaleeni soitosta 12.6. jälkeen kun esiinnyn Radio SuomiPopin isossa Helsinki-päivän konsertissa (toim. huom.: Nelonen Median tapahtuma) ja tämä heidän langettama boikotti tulee kestämään “n. vuoden”. Tämän boikotin alkamisen tuolloin voi todeta Radiomonitorista, joka mittaa radiosoittoa ja sieltä näkee milloin musiikkini on soinut säännöllisessä rotaatiossa Nelosen kanavilla.

Nelonen Median musiikkipäällikkö Mikko Koivusipilä kommentoi asiaa YleX:lle sähköpostilla seuraavasti:

Soittolistamme perustuvat jatkuvaan kuulijatutkimukseen, soitamme siis sitä, mitä kuulijat haluavat kuulla. Mikael Gabrielin uudet biisit ovat olleet meillä testissä, mutta eivät ole nousseet sieltä radiosoittoon. Tässä kategoriassa on tällä hetkellä tosi kova tunku ja kilpailu: paljon hyviä biisejä. Radiosoittomme perustuu jatkossakin testausdataan, siihen mitä kuulijat testeissä toivovat. (lähde: Yle)

Mikael Gabriel otti asiaan facebookpäivityksessään kantaa:

– Mikko Koivusipilän väittämä ettei musiikkini kiinnosta heidän kuuntelijoitaan eilen 16.11.2017 tuntuu absurdilta, sillä musiikkiani on streamattu tähän mennessä pelkästään tämän vuoden aikana yli 50 miljoonaa kertaa eri suoratoistopalveluissa ja radiosoittoni muilla kanavilla on ollut jatkuvaa. Esimerkiksi singleni Riippumatto nostettiin suoraan Radio Novan A-listalle ja sen lisäksi sitä on soittanut paljon mm. KISS, Radio Suomi, YleX ja NRJ. Parhaimmillaan se on ollut Suomen radioissa kuudenneksi soitetuin kappale (Radiomonitor).

Miksi sitten muut kuin Nelonen Median radiokanavat jatkoivat Mikael Gabrielin biisien aktiivista soittamista myös tuon päivämäärän jälkeen?

Mikäli Koivusipilän väite testausdatasta pitää paikkansa, on kuulijoiden tahtotila kuulla MG:n musiikkia loppunut kuin seinään 12.6.2017 alkaen, ja ollut sitä aiemmin erittäin suurella tasolla – kuten ylempänä oleva kuva radiosoiton statistiikasta osoittaa.

On perin kummallista, että Nelon Median “testausdatan mukaan” kuulijat ovat tahtoneet kuulla muutamaa päivää aikaisemmin kaikkia artistin aktiivisessa radiosoitossa olevia biisejä, kun taas muutamaa päivää myöhemmin “kuulijatutkimuksessa” olleet kuulijat eivät ole tahtoneet kuulla samaa artistia enää ollenkaan.

Lisäksi, yleisesti tiedetään, että myös muut kuin Nelonen Median radiokanavat sanovat käyttävänsä vastaavanlaista testausanalytiikkaa päättäessään mikä kappale pääsee radiosoittoon ja mikä ei. Onkin erittäin mielenkiintoista, miksi kuitenkin Bauer Media jatkoi myös 12.6.2017 jälkeen MG:n kappaleiden aktiivista soittamista Radio Novalla, Kissillä ja NRJ:llä, yhtä lailla kuin myös YleX omalla kanavallaan. Esimerkkeinä aktiivisessa soitossa olleista biiseistä Loista pimeäs, Maailmanlaidalla ja Riippumatto. Tämä on todennettavissa biisit.info -sivuston hakukoneella.

Mikäli muutokset radiosoitossa johtuvat tosiaankin testausdatasta, on johtopäätös se, että Bauer Median ja YleX:n kuulijatutkimuksissa olleet ihmiset tahtoivat kuulla MG:n musiikkia samantasoisesti kuin Nelonen Median kuulijatutkimuksissa olleet, mutta 12.6.2017 Nelonen Median testikuulijoissa tapahtui jotakin mullistavaa, koska kyseisen päivämäärän jälkeen VAIN Nelonen Median kuulijatutkimuksissa tapahtui täyskäännös, mutta muiden medioiden kuulijatutkimuksissa ei!

Yeahrrrrrright. Seems legit.

Hypoteesi 1:

Kaupallisen television ja radion kassavirta koostuu pitkälti mainosrahoituksesta. Kaupallisen television ja radion ydintarkoituksen yksinkertaistettu mekaniikka kuuluu seuraavasti: tarkoituksena on tuottaa sen verran kiinnostavia ohjelmia, että ihminen saadaan pidettyä vastaanottimen ääressä, jotta sille saadaan syötettyä mahdollisimman paljon mainoksia. Koska raha tulee mediayhtiölle lopulta mainoksista eikä niinkään ohjelmista, ohjelmat eivät ole motivaattori näyttää mainoksia vaan toisin päin: mainokset ovat se perimmäinen syy, miksi ohjelmia tehdään. Mitä enemmän ihmisiä saadaan tietyn ohjelman ääreen, sitä paremman rahallisen korvauksen media voi pyytää yhtiöiltä, jotka haluavat näyttää mainoksiaan tämän kyseisen ohjelman aikana.

Mikael Gabriel on vetovoimainen ihminen, ja mikäli hänet saadaan tiettyyn televisio-ohjelmaan, tulee se tietämään edellä mainitun yhtälön kautta rahaa medialle.

Toisaalta, artisti saa sievoisen korvauksen niin kutsuttuina Teosto-korvauksina jokaisesta radiosoitosta, joka heidän kappaleellaan on tehty. Korvaus vaihtelee radiokanavittain, mutta karkeasti ottaen voidaan yleistää, että valtakunnallisten radiokanavien korvaussummat liikkuvat hintahaitarissa, joka on noin kymmenestä eurosta muutamien kymmenien eurojen kertasoittokorvauksiin. Teosto-korvaus puolestaan jakautuu prosenttiosuuksin sanoittajien, säveltäjien ja sovittajien kesken. Mikäli artistin kappale pääsee radiokanavalla niin kutsutulle A-listalle, tämä voi tarkoittaa artistille satoja radiosoittoja. Jokainen voi tehdä pienen päässälaskun, millaisista rahamääristä pelkkinä Teosto-korvauksina puhutaan, kun puhutaan vaikkapa 1 000 radiosoitosta. Radiosoitolla on suorien taloudellisten hyötyjen lisäksi myös monia taloudellisia johdannaisvaikutuksia, kuten Spotifysoittojen ja muiden suoratoistopalveluiden soittojen nousu (streamauskorvaukset), sekä ennen kaikkea keikkamyynnin kasvu (yksittäisenä osa-alueena keikkailu on monelle artistille ylivoimaisesti merkittävin tulonlähde).

Koska Mikael Gabriel ei ollut valmis antamaan kasvojaan nelosen ohjelmalle ja näin ei ollut mukana lisäämässä heidän kassavirtaansa, vaan teki tämän kaiken kilpailevan median kanssa (MTV ja X Factor), päätti Nelonen Media johtoportaasta käsin omalta osaltaan pienentää myös Mikael Gabrielin kassavirtaa heidän kanavillaan tapahtuvista radiosoitoista koituvien suorien ja epäsuorien taloudellisten hyötyjen muodossa. Koska sellaiset voiton maksimointiin tähtäävän, kaupalliseen yhteistyöhön nojaavan mainosrahoitteisen maailman pelisäännöt ovat.

(Huom! Tässä kohtaa on hyvä muistaa, että yrityshierarkiassa musiikkipäällikköä korkeammalla istuu useita henkilöitä. Riippuen yrityksen päätöksentekopolitiikasta, nämä henkilöt saattavat olla lopulta vastuussa kaikista yrityksen keskeisistä taloudellisista asioista ja näin ollen myös päätöksistä, jotka liittyvät olennaisesti yrityksen rahapolitiikkaan ja jotka saattavat vain kulkea musiikkipäällikön kautta. Ei välttämättä, mutta se ei ole poissuljettua. Toimitusjohtajakin vaihtuu, mikäli yrityksen hallitus niin haluaa.)

Mikäli tämä hypoteesi osoittautuu oikeaksi, tarkoittaa se sitä, etteivät kappaleet välttämättä päädy radiosoittoon objektiivisesti kuulijatutkimusten perusteella. Tällöin lienee aiheellista kyseenalaistaa koko järjestelmä – eikä pelkästään yhden artistin osalta, vaan kauttaaltaan.

Hypoteesi 2:

Nelonen Median kuulijatutkimuksissa olleet ihmiset pitivät Mikael Gabrielin musiikista ennen 12.6.2017, mutta eivät pitäneet 12.6.2017 jälkeen. Päätöksestä vastuussa olleet tai päätöksestä vastuussa ollut henkilö(t) teki(vät) päätökse(n/t) kuulijatutkimukseen vedoten ja poisti(vat) Mikael Gabrielin kappaleet radiorotaatiosta puhtaasti objektiiviseen tutkimusdataan nojaten.

Hypoteesi 3:

Ei kai tässä mikään ruudinkeksijä tarvitse olla. MOT.

Be aware. Behold. Truth is here to be told.