Keikat ovat edelleen peruttu, joten haipatkaamme jälleen niitä artisteja, jotka jaksavat silti painaa ja vetävät keikkoja vaikka olohuoneistaan, jos muu ei auta. Juttusarjan nimi voisikin olla nyt Liveilmiöiden sijaan vaikka Insta-liveilmiöt tai Facebook-liveilmiöt! Haastattelin artikkelia varten muutamaa asiassa kunnostautunutta artistia.

Yksi heistä on oululainen räppäri Olli PA. Hän rokkasi viime lauantaina live-keikan striimin välityksellä kotikaupunkinsa 45 Special -baarista käsin. Yhteistyössä mukana olivat myös Saha Prod, Livepaletti Oy sekä paikallislehti Kaleva.

https://www.kaleva.fi/live/kaleva-live-katso-olli-pan-oulun-keikka-tasta/837590/?fbclid=IwAR2JeJqJMdxnyLQAFCMbBAU7ymWt8jgf_GoXgC27FlKejKiBS1CMG9k-yiM

Wadap Olli PA! Miten paljon tuollainen ammattimaisesti toteutettu striimikeikka vaatii treeniä, töitä ja työntekijöitä kulissien takana?

-Muusikko tarvii treeniä keikkailuun tietty tuhansia ja tuhansia tunteja, mutta itse striimikeikkaa varten treenasin about viikon. Tässä tapauksessa suurin osa treeniaikaa meni tuohon kitaran haltuunottamiseen, koska tiesin, että keikalla sormet ei välttämättä tule toimimaan ihan yhtä varmasti kuin kotopuolessa tilanteen erikoisen ja jännittävän luonteen vuoksi.

Tekniikan puolesta meillä oli väkeä tässä alle 10 ihmistä. Salissa olin minä ja DJ sekä yksi kuvaaja sekä kauempana salin toisessa päädyssä valomies. Loput väestä olivat kahdessa pakettiautossa pihalla, josta toteutettiin etäkameroiden ohjaus sekä striimin miksaaminen. Näin saatiin minimoitua ihmiskontakti itse keikan aikana, jottei tule turhaa altistusta tämän koronaepidemian aikana.

Oliko vaikeaa päästä täyteen fiilikseen vedon aikana, kun ei suoraan pääse näkemään yleisön reaktioita, kuten normaaleissa keikkatilanteissa?

-Mulle oli tosi suuri yllätys, miten helposti sitä pääsikään fiilikseen heti ekasta biisistä lähtien. Lavalle oli aika tuhdit spottivalot, joten en nähnyt tyhjää salia kunnolla. Itseasiassa tää oli yks mun parhaita keikkakokemuksia. Pääsi haastamaan omaa ammattitaitoa oikein viimeisen päälle.

Omituisinta oli varmaan se, että kun sai biisin loppuun ja omassa päässä pyöri, että wau, nyt oli kova veto, niin salissa leijui vaan täysi hiljaisuus. Onneksi whatsappi, joka laitettiin lähetystä varten, tuuttasi tulikuumana koko ajan, niin sai sitä välitöntä palautetta ja interaktiota myös keikan aikana.

Mikä susta oli kaikista siisteintä tuossa kokemuksessa?

-Mulla on aina vähän haasteena keikoissa, että biisejä on niin paljon, että pitää karsia. Nyt sai rauhassa vetää 2 tunnin show ja tiesi, että jos joku ei jaksa niin kauaa, niin se voi vaan heittää striimin kiinni ja tehdä jotain muuta. Eli sai tehdä ja toteuttaa keikan aikalailla just niin, kuin itse halusi ja se oli yleisölle myös sellainen keikka, jolla saa olla aikalailla, miten itse haluaa. Viltin alla kotisohvalla tai tuutata lenkkipolulla kuulokkeista musaa.

Ja täähän oli varmaan isoin keikka yleisömäärältä, mitä oon ikinä vetänyt. Siinä jää jo festarikeikat kakkoseksi, kun porukkaa tulee ympäri Suomen katsomaan striimiä Lapista Helsinkiin asti. Siistiä oli myös just se, että kun nykyään on oikeasti sangen haastavaa lähtä pistokeikalle tuosta vain Helsinkiin, niin nyt sai ne Helsingin tyypit tulemaan tänne Ouluun tsekkaan keikkaa.

Ja kolmas siisti juttu oli vielä se, että uskalsin vihdoin vetäistä tuon kitaran laukusta ja soittaa yksin kitarakeikan tuolleen raakana ja onnistuin siinä. Se oli sellainen kynnys, jonka ylittämistä oon halunnu jo vuosia ja nyt vihdoin onnistuin tekeen sen. Tästä on hyvä jatkaa, kun poikkeustilanne on ohi ja pääsee rokkaan taas fyysisiä lavoja.

Toinen artisti, joka tarjosi viime viikolla mainiota ensiapua keikoillakäymättömyyden aiheuttamia viekkareita vastaan, on helsinkiläinen DJ/tuottaja Loasteeze. Hän soitti nimittäin viime sunnuntaina iloksemme DJ-setin IG-liven välityksellä. Nappasin lyhyet kommentit aiheesta myös häneltä.

Yo Loasteeze! Miten tuo IG-keikkasi käytännössä toimi eli oliko sulla kelattuna setti valmiiksi vai saiko jengi toivoa biisejä kommenteissa? Entä jäikö mieleesi jotain tiettyä kommenttia, joka lämmitti mieltä erityisen paljon?

-Ei ollu mitään settiä valmiina. Sama meno ku keikoilla, et soitan sitä musaa, mistä ite digaan. Ilmeisesti jengi myös tykkäs. Musta oli siistii, et Chi Modu tuli checkaa livee ja fiilistelee.

Oon saanut äijästä vaikutelman, että tsekkailet aktiivisesti myös ulkomailla tapahtuvia urbaanin musan juttuja. Oisko sulla vinkkaa jonkin jenkkiartistin tulevaa- tai mennyttä striimisettiä tältä karanteeniajalta, jonka vois päästä tsekittämään jostain?

-Kyllä noi D-Nicen livet kannattaa checkaa, ne toimi myös mun inspiraationa tässä. Sellasia hyvän fiiliksen settejä.

Striimata voi tokin muutakin viihdyttävää sisältöä, kuin keikkoja. Tästä oiva esimerkki on Konala Cartellistakin tuttu räppäri Gabi, joka viihdytti karanteenikansaa niinikään IG-liven välityksellä viime viikolla, yhdessä bänditoverinsa Mängin kanssa. Kyseessä oli Gabin itsenä lanseeraama Vailla Sanoja -konsepti.

Sup Gabi! Mikä on “Vailla Sanoja” ja miten sen toteutus tapahtui nyt, kun veditte sitä instalivessä?

-“Vailla Sanoja” -videosarja starttas tossa puoltoista vuotta sitten ja lähti oikeistaa ajatuksesta, et joku sillon sano, että “Gabi sun pitäs tehä enempi tommosii sessioita kun kynä pysyy hallussa!” ja siinä sit tuli ajatus, että haluisin vähä vuorovaikutusta mun ja jengin välille.

Koko sarjan idis on, että jengi saa heittää sanoja, jotka sitte kirjotan suorilta siihen räppisessioon mukaan riimien muodosssa ja tööttään videon ulos, että se on sitte tuoreelta myös kuultavissa ja nähtävissä. Idis on ennenkaikkea koittaa kirjoittaa kovia sessiotekstejä flow-kikkailuja unohtamatta. Tää asettuu jokseenkin sinne friistailin ja kirjoitettujen biisien välimuotoon. En tiedä, että kukaan muu tekis vastaavaa sarjaa.

Nyt mulla oli ekaa kertaa vieralija messissä ja Mängin kaa kerättiin Insta-livessä jengiltä nää sanat ja yritettiin myös avata sitä meidän ajattelu/kirjotusprosessia siinä liven aikana jengille. Sit ku oli tekstit kirjotettu, niin videoitiin vedot ja tönättiin InstaTV:hen näytille. Livessä sit vielä spessuna vedettiin samat accapellana. Voi olla, et duunaan jatkossaki tota vuorovaikutuspuolta enempi live-lähetysten kautta, palaute ainakin oli siitä hyvää!

Voiko noita videosarjassa syntyneitä settejä kuulla joskus vielä levyllä asti?

-Never say never! Kyllä mä yritän kaiken kirjottaa aina sillä idiksellä, että niitä pystyy kuuntelee ja kuluttamaan useampaan kertaan. Periaattees näistä sessioista yleensä puuttuu kertsit, mutta vois näistä ihan valmiita biisejäkin duunata.

Viime keväänä tein mm. Vailla Sanoja -spesiaalin, kun Suomen Leijonat voitti lätkän MM:t. Kommenteista päätellen jengi diggas, kuinka ajan hermolla se oli ja teksti yhdisti toki annettuja sanoja siinä, missä tapahtuneita tilanteita jäällä aika hyvin: “Pannaan Lankinen luukulle ku Raanta ei ehi/ se varmiten kaappaa ne one-timerit/”. Se onki toistaseks ainoo jakso, mistä on myös erikseen purkitettu versio kuultavissa mun soundcloudissa: https://soundcloud.com/moikkagabi?fbclid=IwAR2l8i6D3nTmSBNO4qq0bXgvwed-JSkFwNBESOdYnuuvjyggPLo2vWYlvak

Jos mä heittäisin sulle sanoiksi Liveilmiöt ja Feat.fi, niin voitko tiputtaa niistä pari linjaa jotain kannustavaa settiä kaikille niille, jotka eivät pääse keikoille atm?

-Kiitti sanoista!

Jos sullon siistiä riimiä, mut kriisiä mihkä/ voit puskee sun settis, tsiigaa FEAT-PISTE-FISTÄ/ Karanteenis aikaa tsekkaa hyvää kamasutraa/ parafiinit flekkaa, lähtee kierroksii ku Hayabusa/ Mut muista: Ei saa salakuvaa, ja alle kybän ryhmii/ muuten tyhmät kytät huutaa: “Nyt sit hajaantukaa!”/ Kyl tää valosammaks muuttuu, liksaa vaikka pimeist’ töistä/ ja kohta päästään yhes nauttii taas LIVEILMIÖISTÄ/