Basso julkaisi marraskuun lopulla kaksiosaisen Luokka ’18 -videokoosteen kahden viimeisen vuoden aikana pinnalle nousseista kiinnostavimmista kotimaisista räppäreistä. Konsepti on tuttu amerikkalaisen XXL Magin vuosittaisesta Freshman Class -koonnista. Eilen julkaisimme Riku Kallion Youtube -vastauksen kyseisiin videoihin, joten on ehkä aiheellista palata vielä kerran katsastamaan tulokkaiden suoritukset.

Ensimmäisessä osassa mikkiin tarttuvat Emma Gaalassa Vuoden Tulokas -sarjassa ehdolla ollut Cledos, elokuussa debyyttisinglensä Ballerina julkaissut Etta, nimekkäistä yhteistyökuvioistaan ja Mauno Gangista tuttu NCO, punk -asennetta geneeriseen skeneen tuova Versace Henrik ja alkuvuodesta Afro Finska -EP:n julkaissut duo Cavallini&Shrty.

Toisessa osassa esiin tuodaan alunperin kristillisessä Pastorit -yhtyeessä vaikuttanut Pastori Pike, musavideokuvauksissa itsensä pippurisumuttanut ja Mouhous -bändistä ponnistava Van Hegen, Skorpionille sainattu Ibe, mm. Tippa T:n kanssa musiikkia tehnyt Bizi ja jo muutaman vuoden misogynistista machokulttuuria piikitellyt duo Sofa. Kummassakin videossa räppäreitä säestää MD$, joka on yksi tämän hetken kovimmista tuottajista.

Suoritusten tason spektri on melko laaja, tosin makuasioistahan tässäkin on kyse. Tiedostan keski-ikäisenä painottavani pään sisäisessä arvostelussani eri asioita, kuin nuorempi polvi. Räppi on lähes aina kuva ajasta ja ympäristöstä; minkälaisissa olosuhteissa räppäri on esimerkiksi lapsuutensa viettänyt ja minkälaiset olosuhteet vallitsevat juuri nyt, puhuttiin sitten yksityiselämästä tai yhteiskunnan taloudellisesta tilanteesta. Raha toki vaikuttaa myös siinä mielessä, että eturivin artistien on tarkoitus ennen kaikkea myydä. Ja kun ostavina asiakkaina ovat suuremmat kuluttajamassat omine kulutusvaatimuksineen, asettaa se tuotteille tietyt reunaehdot. Tiedostava ja kriittinen saa olla, mutta vain tiettyyn rajaan asti. Keskiverto musiikin kuluttaja ei halua kuulla vapaailtanaan juhlamehu kourassa epäkohdista, vaan unohtaa ne.

Vaikka edellämainitut seikat vaikuttaisivat yli-analysoinnilta ja saavat varmasti monen naurahtamaan väheksyvästi, historia tukee kirjoittamaani. Taide syntyy tuskasta ja sivaltavimmat räpit ovat syntyneet vittumaisissa olosuhteissa. Muistan ystäväni tokaisseen vuoden 2015 eduskuntavaalien tulosten tultua julki, että “No niin, saatiin sitten oikeistohallitus. Voi jeesus. No, seuraavien neljän vuoden aikana tulee paljon hyvää räppiä.” Ja onhan sitä tullut.

Sinä, arvon lukija, saat itse tehdä päätelmäsi vuoden 2018 tulokkaista ja siitä ketkä heistä ovat hyviä ja kiinnostavat juuri sinua!

PT.1

 

PT.2