Suomalaisen dancehall -musiikin lähettiläs MEGA-Ertsi on täällä taas, mutta tällä kertaa käsittelyssä on perän liikuttamisen sijaan herkempi balladi, Kiitos & Anteeksi -niminen single. Ug -leveleillä melkoisen graindin tehnyt artisti on sittemmin osunut jokaisella virallisella singlejulkaisullaan napakymppiin ja Pakita -ja Pompota -singlet ovat soineet klubeilla erittäin ahkerasti. Toimitus otti yhteyttä mieheen ja selvitti miehen siteet jamaikalaiseen musiikkikulttuuriin.

Hyväntuulinen artisti kertoo hieman salaperäisesti ja liikaa paljastamatta, että uutta musiikkia on tekeillä paljon ja kädet ovat työtä täynnä. Vuonna 1990 syntynyt helsinkiläismies tulee musikaalisesta kodista, joten erilaiset soittimet ja musiikinteko tulivat tutuksi jo lapsena. Räppäämisen MEGA-Ertsi aloitti jo 10 -vuotiaana ja laulaminen tuli kyseisen harrastuksen sivuun mukaan täysi -iän korvilla. Omaksi ilokseen musiikintekoa kotona harjoitellut mies lähetteli demoja muun muassa legendaariselle Bommitommille, joka toimiikin nykyään artistin tuottajana.

“Ei oo ollu alunperin mitään suhteita näihin tyyppeihin, et ihan graindaamalla täs on edetty. Räppiä mä tein joskus nimellä Apaattinen Paska ja myöhemmin nimellä Valpas, aikamoinen kontrasti. Vasta myöhemmin musta tuli sitten MEGA-Ertsi.”

Ala-asteen lopulla artistille kolahtivat niin Bob Marley, kuin myös yksi kotimaisen reggae -musiikin kulmakivistä, Soul Captain Band ja yläasteelle mentäessä mies oli jo niin sanotusti täysi reggaepää. Räpin kuuntelu jäi sivuun ja tilalle tulivat haaveet reggaebändissä soittamisesta ja laulamisesta.

“Siihen aikaan mä en vielä uskonut, että voisin laulaa ja tyydyinkin vaan räppäilemään. Mut kotona kuuntelin lähinnä vaan Jamaica -juttuja.” 

Sittemmin pariinkin otteeseen rakastamansa musiikkikulttuurin syntysijoilla Jamaikalla käynyt artisti kertoo saaneensa paikan päältä paljon vaikutteita omaan materiaaliinsa. Matkat eivät olleet mitään viikon -parin valmiiksi räätälöityjä turistipaketteja, vaan vuonna 2017 reissussa vierähti kolme kuukautta ja kuluvana vuonna kuukausi.

Kysyttäessä harhakuvasta, johon törmää silloin tällöin reggaesta puhuttaessa, eli kyseisen musiikin liittymisestä hippeilyyn, mies vastaa naurahtaen.

“Toi on mun mielestä äärimmäisen hyvä kysymys ja komppaan täysin. Kyllä se on sellanen länsimainen, vaaleenpunasten lasien läpi muodostettu käsitys. Reggae kumpuaa äärimmäisistä olosuhteista, köyhyydestä ja sorrosta ja niiden aiheuttamista lieveilmiöistä. Meillä on täällä kuitenkin asiat aika hyvin, niin me nähdään se vähän eri tavalla. Tottakai siinä musiikissa myös julistetaan rauhaa ja rakkautta, mut yhtä aikaa siel laulaa aseet ja murhia on tosi paljon. Jamaikalaiset on tosi kovia ja sisukkaita tyyppejä, ei ne mitään pussihousuhippejä oo. Positiivinen ajattelutapa on selviytymiskeino.”

Ertsi kertoo myös huomanneensa Jamaikan matkoillaan ,että turistina hyvin ja siististi pukeutunut ihminen saa osakseen huomattavasti parempaa kohtelua, kuin repaleinen hippi. Tämä johtunee suuresti paikallisesta kulttuurista, jossa rahattomatkin pukeutuvat aina parhaimpiinsa ja näyttävät mahdollisimman freeseiltä. Ilman turistiryhmää saarella liikkunut mies hengasi paljon paikallisten kanssa ja pääosin ihmiset olivat todella avuliaita. Tosiasia kuitenkin on, että paikallisen mittapuun mukaan turistilla on paljon rahaa ja se tuo mukanaan tietynlaisia tilanteita, joissa voi matkakassansa menettää.

“Kyl multa kerran vedettiin koru suoraan kaulasta downtownissa ekalla reissulla. Mut kun kerroin lähibaaris, jossa kävin kiskoos Heinekeniä ja pelaas bilistä siitä, tyypit halus lähtee mun kaa kiertelemään ympäriinsä, jotta paikalliset näkis mun olevan niiden frendi, eikä mua rullattais enää. Ne oli todella hyvii tyyppei ja mä näinkin ne taas toisella reissulla.” 

Tuore Kiitos & Anteeksi -single sai alkunsa öiseen aikaan, baarista kotiin tullessa. Aluksi työn alla oli aivan toinen biisi, mutta yhtäkkiä mies sai päähänsä melodiakulun ja mietti, että tähän pitää soittaa heti soinnut. Biitti syntyi n. 15 minuutissa ja lyriikoiden kirjoittaminen alkoi myös samalta istumalta.

“Toi on dancehallii, mut ei mikään tanssibiisi. Se kertoo eroamisesta, sen jälkeisestä elämästä ja etenemisestä. Se on erobiisi, mut hyvän fiiliksen erobiisi. Bommitommi tuotti sen sit uusiksi ja äänitettiin vokaalit hänen studiollaan Suomenlinnassa.”

Tuotantotiimi MEGA-Ertsin materiaalin takana koostuu miehestä itsestään, Henri Lanzista (MGI), Kalle Mäkipellosta ja Bommitommista. Ertsi tekee lähes aina raakabiitin itse ja lähettää raidat eteenpäin uudelleen tuotettavaksi, mutta valmiissakin biiseissä on miehen itsensä soittamia elementtejä.

Dancehall on musiikinlaji, jota on ruvennut kuulemaan aikaisempaa huomattavasti enemmän niin yökerhoissa, kuin myös radiokanavilla ja MEGA-Ertsi hoitaa tonttinsa tyylikkäästi ja osaten. Tulevaisuus tulee näyttämään, minkälaista pakettia mies rikoskumppaneineen studiolla valmistelee.

 

FACEBOOK: https://www.facebook.com/MEGAERTSI/

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/megaertsi/?hl=fi

 

KUUNTELE TUORE “KIITOS & ANTEEKSI” -SINGLE:

 

HUOM! TSEKKAA MYÖS MEGA-ERTSIN SUOSITTELEMA DANCEHALL -MIKSAUS YOUTUBESTA: https://youtu.be/bGIojVhuNTU