Tätä nykyä, räppitarjonnan ollessa kuin sienestäjän unelma sateen jälkeen, saattaa näkökulma koko ilmiön ymmärtämiseen vääristyä. Kunhan kaiuttimista paukkuva tavara kuulostaa siltä, että opiskelijabileistä lähtee katto, sponsorit odottavat pidossa ja A&R:lläkin pysyy väri hiuksissa, kaikki on tosi jees. Vai onko? Loimaalta ponnistava 19 -vuotias O-mega tuo kentälle oman näkemyksensä asiasta ja tuon näkemyksen mukaan räppärin tarkoitus on tehdä niin hyvää räppiä, kuin mahdollista.

Useita vuosia räppiä kirjoitellut ja biittejä tehnyt O-mega tulee kaupungista, jossa niin sanottua räppiskeneä ei juuri ole. Parin -kolmen alan harrastajan ympärille ei bileitä muodostu, joten jäljelle jää pelkistetty asetelma; ihminen, kynä ja paperi. Ja tässä tapauksessa tuo asetelma on tuonut esiin jotain hienoa. Tulkitsijan, jonka ajatusta eivät häiritse ulkopuoliset ja ulkomusiikilliset seikat. Itseoppinut mies tekee biittinsä, kirjoittaa räppinsä, äänittää ne ja hoitaa itse myös miksauksen ja masteroinnin. Puheissaan mies vaikuttaa jämäkältä, mutta terveen nöyrältä.

“Vuosien saatossa harjaantunut sitten tän tasoiseks, mitä on.” 

Vaikka O-mega ei materiaalissaan juuri kevytkenkäisempään edusteluun koske, ei hän sitä myöskään tuomitse. Kaiken takana on näkemys, jonka mukaan asiat pitää tehdä hyvin. Musiikkia voi tehdä lukemattomilla eri tavoilla, kunhan asiaan on perehdytty riittävästi ja itseä ei päästetä liian helpolla. Punchline -tyyppiseksi kirjoittajaksi itseään kuvaileva mies toteaa, että kokonaisuuksia ajatellessa yksi temppu harvoin riittää.

“Status Quo -biisillä, jossa myös Kajo on mukana, tulee varmaan mun kanta esiin aika selkeästi. Jos taidot on aivan alhaalla, mutta edustellaan ulkomusiikillisesti, en tykkää yhtään.”

Artisti kunnioittaa ja fanittaa suuresti battle -ja freestyleympyröitä, mutta toteaa samaan hengenvetoon vaativansa itseltään sen verran paljon, ettei ylpeys anna periksi osallistua esimerkiksi Rap SM -kisoihin. Jos kyseiselle tielle lähdettäisiin, pitäisi olla yksinkertaisesti paras. Suurimmaksi esikuvakseen mies tunnustaa Eminemin ja kotimaisista artisteista esiin nousevat artistin omallakin EP:llä vieraileva Kajo ja niin ikään verbaliikastaan arvostettu Rekami.

Vaikka Puolet -nimeä kantavan EP:n taso onkin hyvin tasainen, yksi sen kiinnostavimmista kappaleista on Siivet, jolla kuullaan myös kaunisäänistä naislaulajaa Minni Aholaa. Biisillä kuullaan erittäin vahvoja metaforia, joita saattaisi tulkita myös hengellisyytenä. Artisti kertoo kuitenkin asian olevan toisin:

“Kyse on ehdottomasti vain vahvoista metaforista. Uskonto on kulttuurisena ilmiönä kiinnostava ja tollaset raamatulliset ilmaisut on mun mielestä todella kauniita. Mutta kyse ei ole uskonnollisuudesta.”

Keskustellessa levytyssopimuksista O-mega kuulostaa päättäväiseltä, mutta hieman mystiseltä. Julkaistua EP:tä mies ei oli labeleille tarjonnut, mutta sopimus itsessään kiinnostaa tulevaisuudessa. Tulevia, jo hyvässä vaiheessa olevia projekteja sopimus auttaisi, mutta tarkoitus on ensin ottaa ensimmäiset askeleet omin jaloin, ilman taustatukea.

“Tää EP:n nimi “Puolet” on tollanen aika Juice Leskismäinen homma, tarkottaa montaa eri asiaa. Mä julkaisen myöhemmin toisen EP:n, joka täydentää tätä jo julkaistua. Eli jatko -osa on tulossa. Noiden luonne on vaan sen verran erilainen, että siksi halusin pitää ne erillisinä julkaisuina. Seuraavalle tulee myös kiinnostavia yhteistyökuvioita.”

Miehen hoitaessa itse kaiken biiteistä masterointiin herää kysymys, onko kyseessä alalta hyvinkin tutusta kontrollin tarpeesta, jossa artistilla on tarve pitää kaikki langat omissa käsissään. O-mega kuitenkin kertoo kyseessä olevan täysin luontainen kiinnostus kaikkia eri työvaiheita kohtaan. Äänityksen ja masteroinnin voisi ulkoistaa, mutta tuottaminen ja miksaaminen ovat pikemminkin intohimon kohteita. Myös biittien teko muille artisteille kiinnostaa miestä vahvasti.

Puolet -EP on hyvä kokonaisuus. Biitit saavat niskan nykimään, räpit koostuvat teknisesti haastavista riimeistä ja kokonaisuus on miksattu taitavasti miellyttäväksi. Päällimmäiseksi seikaksi nousee kuitenkin sisältö; kyseessä ei ole ainoastaan korvaa miellyttävä teos, joka nyt vaatii sisäänsä myös jonkinlaiset vokaalit. Päinvastoin, O-megan materiaali lähtee tarpeesta jakaa ajatuksia ja nuo ajatukset vaativat ympärilleen kehyksen. Tässä tapauksessa tuo kehys on käsin veistetty ja lopuksi myös kullattu. EP:tä kuunnellessa herää halu kirjoittaa itsekin lisää, ilman ajatuksia kuulijoiden tarpeista.

“Löydän Tinderistä muijan, oon sen vinkkelistä nuiva -Se taas liian simppeli ja kuiva, kai itteeni täs huijaan” -Kaipuu

 

O-mega Instagramissa: https://www.instagram.com/o_megaofficial/?hl=fi

 

KUUNTELE PUOLET -EP: