Kun samaan kattilaan heitetään kaksi omaperäistä turkulaiskokoonpanoa, koneellista vaihtoehtoräppiä tarjoileva Ronskibiitti ja retrofuturistista lasermetallia paiskova Nightsatan, on syytä olla varuillaan.

Kuusi demonia on päässyt vapaaksi Helvetin alimmilta tasoilta. Mitä demonit yleensä tekevät maan päälle päästyään? Ne tekevät levyn ja musiikkivideon. All hail Anssi “Satan poika” Sata, Klaus 666 Kustaa, Kreep-U, Wolf-Rami, Inhalator III ja Masathot; aka Ronski&Satanic.

Saan ouija -laudalla yhteyden Kreep-U:hun ja tiedustelen tämän varsin erikoisen entiteettikoplan edesottamuksia:

Kuinka pitkä projekti tämän levyn teko on ollut ja minkälaisia haasteita tällainen kahden porukan yhdistäminen on tuonut?

No koko tää projekti on vienyt kaks vuotta. Itseasias facebook tiesi kertoa, että 28.10.2016 oon kirjoittanut Galileo Galilein versen ja kävin sen demottamassakin Maistin studiolla. Mut sitten vuoden 2017 kesällä, kun meillä oli ensimmäinen keikka tällä kokoonpanolla Ilmiö -festivaaleilla, homma alkoi konkretisoitumaan ja siitä aloitettiin oikein kunnolla levyn tekeminen. Ja siinä meni aika tarkkaan vuosi. Suurin haaste on varmaan ollut ihan vaan aikataulujen yhteen sovittaminen.

Mites tän levyn ulkoinen olemus, kannethan mukailee todella paljon Mötley Cruen “Shout at the Devilin” kansia ja levyn nimi on ilmeisesti viittaus vuonna 1980 ilmestyneeseen kotimaiseen nuorisoelokuvaan Täältä tullaan elämä!…?

Joo kumpikin pitää paikkansa. Me ollaan fiilistelty tota SatD:n kantta ja haluttiin duplikoida se mahdollisimman tarkasti, mut kuitenkin omalla staililla. Ja nimi viittaa tosiaan kyseiseen elokuvaan. Toki tällä levyllä kun tarkastellaan tollasta ihmisyyden hölmöyttä, historiaa ja kenties tulevaisuuttakin, niin on se aika selvää, että kuolemaa kohti ollaan menossa.

Niin tuossa tulikin jo levyn teema esiin. Haluutko avata tuota vielä vähän enemmän?

Alkuperäinen idea oli, että me peilataan ihmiskunnan historiaa tieteellistan ja taiteellisten saavutusten kautta sieltä 1600 -luvulta nykypäivään asti. Levystä tuli aika synkkäsävyinen siitä syystä, että kyllähän tässä ollaan menossa vääjämättömästi kohti omaa tuhoa. Ihminen tekee hölmöjä ratkaisuja ja ollaan sitä tässä käsitelty mustan huumorin kautta.

Joo sellaisen havainnon teinkin, että kun kummallakin sekä Ronskibiitillä, että Nightsatanilla on aina ollut pilkettä silmäkulmassa, niin tässä se vielä korostuu. Mutta siltikään ei sorruta kainalopieruosastolle, kun käsittelyssä on sen verran synkeitäkin aiheita.

Joo meillä oli sellanen tietynlainen visio bändin estetiikasta; että se olis omanlaisensa niin saundillisesti, kuin visuaalisestikin. Ja täytyy sanoa, että visuaalisuus on tärkeä osa tätä bändiä. Aihepiirit ovat sen verran tummia tosiaan, ettei kainalopieruhuumori sovi tähän kontekstiin. Teksteihin ollaan panostettu oikeen tosissaan ja ollaan niistäkin todella ylpeitä.

Siinä on kyllä onnistuttu loistavasti. Huomasin tuossa eri tahojen tekemiä levyarvosteluja lukiessa, että mielipiteet jakautuvat aika hyvin, hah. Esimerkiksi Noise antoi 5/5, kun taas Kaaoszine 3/10. Voisin kuvitella, että tällä levyllä ei ole juuri pyritty miellyttämään ketään muuta, kuin bändiä itseään?

Haha! Joo arvosteluspektri on ollut laaja. Rumbalta ja Noiselta tuli oikeinkin hyvää palautetta. Metallilehti Kaaoszine oli toista mieltä ja luultavasti kyse on siitä, et kun me leikitään tällasen black metal -estetiikan kanssa tehden kuitenkin pop -musiikkia, niin ollaan varmaan astuttu joidenkin varpaille. Se on pelkästään hyvä asia. Muutenkin toi arvosteluasetelma on parempi noin, kun että monista medioista tulis 3/5, tai 7/10. Ne on pliisuja arvosteluja, jotka ei loppuviimein sano yhtään mitään. Kyllä me tiedettiin alusta asti, mitä me halutaan tehdä ja jokainen oli innoissaan siitä, että pääsee tekemään jotain muuta, kun omien bändien kanssa.

Yks levyn biiseistä kiinnitti aiheellaan mun uteliaisuuden ylitse muiden, eli tuo Kaksosparadoksi. Kenen kynästä se lähti ja mistä siihen tuli alkusysäys?

Ihan tieteellisestä kaksosparadoksi -teoriasta tää kumpuaa ja Klaus 666 Kustaan kynästä lähti alunperin. Ja kyllähän mä tiedän mitä sä tässä haet, mutta en avaa sen enempää, hah. Kuulijat saavat itse päättää mistä se kertoo.

Asia kunnossa, hah. Kuinkas paljon te olette vetäneet keikkoja jo ennen levyn ilmestymistä?

Ensimmäinen keikka oli tosiaan toissa kesänä Ilmiössä, saatiin siitä aika paljon pontta. Sen jälkeen oli maailman parhaassa Dynamossa, sitten viime kesänä Uusi Tampere -festivaaleilla ja nyt lokakuussa Tarmon Talolla Mansionin ja Lasten Hautausmaan kanssa. Tässä kohtaa pitää tietysti hypettää, että levyjulkkareita juhlitaan 14. joulukuuta Dynamossa. Siitä tulee huikee spektaakkeli, tulkaa kaikki katsomaan.

Joko on ollut juttua äijien kesken, että tehdäänkö tällä kombolla vielä lisääkin musiikkia?

Mehän ollaan kaikki oltu kavereita keskenään jo pidempään, osa ihan jo sieltä lapsuudesta tai teinivuosista. Ja tekeminen on ollut varsin mutkatonta. Tietenkin kaikilla on omat kiireensä, mut en mä sulje sellasta vaihtoehtoa ollenkaan pois. Nyt ollaan tietenkin kiinnostuneita tekemään keikkoja, keväällä ja kesällä niitä ois tarkoitus tehdä. Tulevaisuus on vielä auki.

Kysytääs vielä loppuun tästä uunituoreesta Coveni -biisin musiikkivideosta, että mitäs… helvettiä hahaha?! On kyllä toimiva, joskin vähän creepy. Ketäs taustalta löytyy?

Siinä oli tällanen hauska seikka, että molemmat bändit ovat tehneet musiikkivideoita, Nightsatan jopa elokuvan. Tässä yhdistettiin voimat sillä tavalla, että kun RB:n musavideot on tehnyt Atte Heinonen ja NS:n Loops of Doom -elokuvan Twisted Films ohjaajanaan Chrzu Lindström, niin tän videon on ohjannut Chrzu ja toteuttanut Twistedin porukka ja Atte on hoitanut editoinnin.

Okei. Hei onnittelut uudesta levystä ja videosta koko bändille ja kiitos haastattelusta!

Kiitos jutun tekemisestä!

 

Kuuntele Täältä tullaan, kuolema! -albumi: