Tamperelainen, vuonna 2018 perustettu Tuore Records on piristävä lisäys kotimaisten riippumattomien levy -yhtiöiden kenttään. Vaikka label on nuori, löytyy taustalta ammattimaista osaamista ja päätä huimaava määrä kokemusta urbaanista musiikkikulttuurista, puhuttiin sitten tapahtumajärjestämisestä, live-esiintymisestä tai musiikkituotannosta. Featin toimitus otti yhteyttä yhtiön nokkamieheen Isac Beachsoniin aka Iiro Rantaseen ja selvitti, mitä kaikkea historiaan mahtuu ja mitä on luvassa.

Vuonna 1979 Vaasassa syntynyt Beachson kertoo käyttävänsä nimensä kansainvälisempää väännöstä lähinnä erotellakseen musiikki- ja hoitoalan työt toisistaan. Mies on ripustanut hattunsa useampaan eri paikkaan elämänsä aikana ja matkan varrelle mahtuu niin Keuruuta, kuin Intiaakin. Vuonna 2006 elämä asettui Tampereelle ja sillä tiellä ollaan edelleen.

Beachsonin mukaan hänen perheensä ei ollut kovinkaan musikaalinen, ellei isän piilossa pitämää laulutaitoa lasketa ja musiikki tuli mukaan elämään koulun alkaessa, lähinnä kavereiden ja näiden vanhempien sisarusten kautta. Pikkuhiljaa myös omat taskurahat vaihtuivat levyihin ja ensikosketus suomenkieliseen räppiin saatiin Raptorin, Nikke T:n ja Ne Luumäet kaltaisten aikansa aktien myötä. Murskatuomion saanut ala -asteen laulukoe traumatisoi miehen siinä määrin, että koulussa kiinnostus suuntautui pikemminkin soittimia kohtaan ja kokeiltua tuli niin bassokitaraa, rumpuja, kuin kanneltakin; pääasia oli, ettei joutunut laulamaan. Ensimmäisen oman bassokitaransa Beachson sai 15 -vuotiaana ja parin vuoden kuluttua oli pystyssä ensimmäinen bändi, joka muuttui vuosien saatossa niin kokoonpanoltaan, kuin myös tyyliltään. Nicole -niminen kokoonpano toimi yhä vuosituhannen vaihteen nurkilla ja teki mm. pienimuotoista kollaborointia Tampereen legendaarisen Flegmaatikot bändin kanssa.

Isac muistaa Reason -ohjelmasta tunnetun Propellerheadsin julkaisseen Rebirth -softansa vuonna 1996 ja siitä seuraava askel oli monen aikoinaan käyttämä Fasttracker -ohjelma. Nälkä kasvoi ja vuosituhannen vaihteessa mukaan tulivat grooveboxit ja samplerit, joiden kanssa hip hopin ja konemusiikin tekeminen kulki bänditouhujen sivussa. Vuonna 2006 Beachson otti taiteilijanimekseen Subsense ja tekemisen fokus siirtyi vahvasti drum’n’bassiin. Rumpubasson soittamisen myötä mukaan tuli myös erilaisten klubikonseptien järjestäminen ja Isac oli mukana klassisessa suomalaisessa Kongocrew -kollektiivissa.

“Oon ollu mm. Pispalan kirkossa soittamassa rumpubassoa, se oli aika erikoinen konsepti.”

Vuosien 2012 -2017 välillä Beachson julkaisi Subsense -nimellä drum’n’bassia niin brittiläisten ja Yhdysvaltalaisten labeleiden, kuin myös kotimaisen Lightless Recordingsin kautta. Yhteistyötä on tehty myös Nevereadyn kanssa ja kyseisiä yhteistuotoksia on julkaistu keski-eurooppalaisten lafkojen kautta.

Koska lähes kaikissa bändiprojekteissa läpi vuosien oli mukana jonkinlaista hip hop -vaikutetta, räppi imaisi Beachsonin luonnollisesti myös vahvasti mukaansa. Tamperelaisen Tomi Hooceen kanssa hengailu sai miehen aloittamaan räpin kirjoittamisen.

“Tomi oli vetämässä Telakalla sellasta siansaksa-ranska -freestyleä; se kuulosti ihan ranskalta, mut oli ihan silkkaa siansaksaa. Muistan, et Paleface -Karrikin oli siellä paikalla ja diggas ihan sikana siitä.”

Beachson muistelee istuneensa yksin tamperelaisessa pubissa runoja ja riimejä kirjoitellen, kun pöydän viereen asteli mieskaksikko, joista toinen näytti Matrixista pudonneelta gangsterilta ja toinen hämyiseltä hipiltä. Miehet kutsuivat Isacin pöytäänsä ja sen myötä mukaansa Cosmic Studiolle, jossa edellä mainittu hämyinen hippi, Jinx esitteli Palefacen ensimmäiselle pitkäsoitolle suunnittelemiaan saundeja. Kaksimetrinen Matrix -gangsteri paljastui Antti “Lex Luthor”Suomalaiseksi. Cosmicilla mies törmäsi vielä monesti Palefaceen, jonka kyky räpätä ja kompata räppäystään yhtäaikaisesti kitaralla teki suuren vaikutuksen.

 

KUUNTELE TUORE RECORDS -JULKAISU “TASKUMATTI FEAT SUBSENSE -MIR”:

Yksi vaikuttavimmista kokemuksista on Isacin mukaan ollut Turun Uuden Musiikin Festivaaleilla vuonna 2006, kun kokeellisemman räpin pioneeribändi Ceebrolistics veti Ö -EP:nsä julkkarikeikan. Saundi ja meininki oli täysin eroavaa muusta sen aikaisesta suomalaisesta hip hopista. Toinen merkittävä muisto on Tampereen Vastavirta Klubilta, jossa edesmennyt Edorf friistailasi vuonna 2011  TraOne -, Subsense – ja Mefisto -dj -settien päälle. Beachsonilta löytyy niin paljon kokemuksia suomalaisen räpin historiasta, että niistä voisi kirjoittaa kirjan.

Tuore Records perustettiin huhtikuussa 2018, tarkemmin sanottuna 20.4 ja Isac kertoo oman labelin olleen unelma jo kauan. Viimeinen sysäys toiminnan aloittamiseen oli Subsense -alteregon ja tallikaveri Taskumatin toimimaton levydiili toisen labelin kanssa. Lafkalle oli tehty 12 biisin levy ja julkaisua odotettiin turhaan noin vuoden ajan. Sama koski myös Organikin 8 biisin kokonaisuutta. Beachson sanoo suivaantuneensa turhasta odottelusta ja vastaamattomuudesta tiedusteluihin ja perustaneensa Tuore Recordsin alunperin juuri julkaisukanavaksi jo mainittuja projekteja varten. Myös Nagasaki Grandslam -niminen Suomifunk -kokoonpano oli vailla julkaisijaa ja mies arvioi omaavansa tarpeeksi levy -yhtiökokemusta oman aloittamiseen. Label on rahoitettu pitkälti muiden töiden tuomalla tulolla; Beachson pyörittää veljensä kanssa myös yritystä, joka välittää Tampereella dj:tä, ravintolatyöntekijöita ja rakentaa tapahtumien infrastruktuureja.

Tuore Records keskittyy tällä hetkellä pääosin Suomiräppiin, mutta on siirtymässä pikkuhiljaa laajempaan urban music -tarjontaan. Kansainvälinen jakelusopimus Playgroundin kanssa mahdollistaa myös englanninkielisen materiaalin tuottamisen ja Eden -nimeä kantava neo -soulia ja hip hopia sekoittava projekti on jo sainattu. Periaatteellisesti label ottaa mielellään kuultavakseen kaikenlaista materiaalia, mutta tähän mennessä sainaukset ovat tapahtuneet lähinnä kaveripiirien kautta. Esimerkiksi Alamaa päätyi julkaisulistalle luonnollisesti johtuen yhteistyöstään Organikin kanssa, toki mies on myös maan selkeästi kovimpia sylkijöitä. Tällä hetkellä julkaisujonossa on niin paljon materiaalia, että suuri demoryöppy ei ole Beachsonin mukaan kovinkaan toivottavaa.

 

TUORE RECORDS FACEBOOKISSA: https://www.facebook.com/tuorerecords/

TUORE RECORDS INSTAGRAM: https://www.instagram.com/tuorerecords/?hl=fi

 

Toimitus sai käsiinsä myös tulevan Tuore Records -julkaisun teaserin! Syyskuussa ilmestyvä Penny Harlin feat. Kuningas Pähkinä -Maniac -single saa oheensa messevän videon. Penny Harlin on vaikuttanut  Sanavalmiusjoukot -bändissä(1999-2005), joka julkaisi kaksi EP:tä ja yhden täyspitkän albumin ja yhtyeen musiikkia päätyi mm. Open Recordsin Suomi Hip Hop 3 -kokoelmalle. Sittemmin mies on vaikuttanut myös JMH & Epis -duossa, joka sai kiitosta osakseen räppifoorumeilla. Kuningas Pähkinä, noh…jos et miestä tiedä, on korkea aika mennä takaisin pulpettiin pänttäämään kotimaisen räpin historiaa.

TSEKKAA TEASER TULEVASTA TUORE RECORDS -JULKAISUSTA:

 

Artikkelin kuvat: Arnau Naw, Niksu Butters