Weekly Hype -juttusarja laajentaa feat.fi:n reviiriä myös ulkomaisiin julkaisuihin. Viikottaisessa juttusarjassa nostetaan tapetille tarkempaa katsausta varten jokin lähiaikoina julkaistu haippaamisen arvoinen ulkomainen teos.

JPEGMAFIA – All My Heroes Are Cornballs

Räppäri, tuottaja ja provokaattori JPEGMAFIA on yksi tämän hetken mielenkiintoisimmista rajoja rikkovista rap-artisteista. Tänä vuonna Ruisrockissakin esiintyneen taiteilijan tuotanto on kokeellista ja yllätyksellistä noise-räppiä, joka haastaa niin konservatiivisen, kuin vapaamielisenkin kuuntelijan. Purevat kannanotot lyriikoissa kohdistuvat tasapuolisesti mm. rasistisiin internet -trolleihin, poliiseihin, hipstereihin ja musiikkimaailman menestyjiin. Välillä JPEGMAFIA kertoo tarinaa kritisoitavan osapuolen perspektiivistä jättäen tietoisesti hämmentävällä tavalla tarkoitusperänsä selittämättä.

Tuotanto on abstraktia, rikkonaista ja läpitunkevaa träppiä noise-ryöpyillä ja mielenkiintoisilla siirtymillä säestettynä. Hän lainaa mainstream-rapin korvaa miellyttäviä elementtejä ja sekoittaa niitä omaan erittäin omaleimaiseen tyyliinsä onnistuneesti. Vaikka JPEGMAFIAa koettaa luonnehtia parhaan kykynsä mukaan, se ei kuitenkaan itsessään kerro vielä paljoa siitä, mitä mies todella tekee. Saadakseen kunnollisen käsityksen JPEGMAFIAn musiikista, se on kuunneltava ja koettava itse.

Levyn aloitusraita ‘Jesus Forgive Me, I Am A Thot’ on albumin parhaimmistoa

Say what you said on the Twitter right now!

JPEGMAFIAn kolmas studioalbumi All My Heroes Are Cornballs jatkaa siitä mihin vain vuotta aiemmin julkaistu ja miehen sensaatiomaiseen underground -suosioon nopeasti nostanut Veteran jäi. Kahdessa viimeisimmässä kokopitkässä on paljon samaa, mutta silti All My Heroes Are Cornballs on uniikki ja omanlaisensa. Soundi on ainakin hieman pehmeämpi verrattuna aiempaan tuotantoon, sisältäen enemmän vaporwave-, pop- ja rnb-vaikutteita, mutta myös synkkyyttä ja agressiivisuutta löytyy tältäkin levyltä esim. ärhäköiden kitarariffi-samplejen muodossa. Fiilisten kirjoa on tarjolla runsaasti – JPEGMAFIA osaa sulauttaa saman biisin sisällä energisiä ja äkäisiä rap-versejä lempeän leijuvien lauluosuuksien kanssa, risteytysten toimiessa ilahduttavan luontevasti!

Young slut from the bottom of the east-coast

Artisti tuo julkaisulla esille feminiinistä puoltaan käyttäessään sanoituksissaan termejä thot, slut ja a girl, sekä viitaten itseensä käyttäen hänen feminiinistä lempinimeään Peggy. Muutama biiseistä on myös esitetty naisen näkökulmasta. Ilmeisesti tässä ei viestitä hänen seksuaalisuudestaan, vaan kyse on vain hänen naisellisen aspektinsa arvostamisesta, ja mahdollisesti tämä on jopa kannanotto räppiskenessä yhä valloillaan olevaan ylimaskuliinisuuteen.

Kappaleessa DOTS FREESTYLE REMIX on sämplätty tulta – alkuperäinen kappale on tehty Kenny Beatsin youtube-kanavalta löytyvissä freestylesessioissa. Luoteja sylkevää aseelle omistettua oodia Grimey Waifu – edeltävä instrumentaali JPEGMAFIA TYPE BEAT on leikkisä kannanotto ‘type beat’ -kulttuuriin viitaten siihen, että artistin itsensä tuotanto on niin arvaamatonta, että tuskin kukaan pystyisi tekemään JPEGMAFIA -tyylistä biittiä. Kappale Rap Grow Old & Die x No Child Left Behind taasen kertoo paheellisista sykleistä, kertosäkeen melodian ja laulun ollessa levyn loistokkainta tasoa, aivan kuten myös JPEGMAFIAn imagoa ja suhdetta julkisuuteen käsittelevässä raidassa Free The Frail.

Muutamia hieman toimimattomampiakin kohtia levyltä löytyy, esim. BasicBitchTearGas -raidan No Scrubs versioinnin tarkoituksenmukaisuus ja symboliikka jää ainakin allekirjoittaneelle aukeamatta. Myös jotkin muutkin interludet tai biisinvaihdokset hämmentävät, mutta ei häiritsevästi – ja niin kai levyllä on osittain tarkoituskin.

Kappaleen ‘Free The Frail’ kertosäe säväyttää toimittajaa

Man, I really, really wish I was Illuminati

Albumi on pullollaan miehen tuotantotyylille ominaista säröä, suhinaa, rajua sidechain-kompressiota, luovaa sämpläystä ja SinäTuubaPaska-maisia (no pun intended) glitchejä, epäortodoksisia biisirakenteita ja kärkkäitä in-your-face-lyriikoita nerokkaine one-linereineen. Kokonaisuutta kuunnellessa, uusien yllätyksellisten elementtejen ja efektejen tasaisessa ilotulituksessa korva ei vaan yksinkertaisesti pääse kyllästymään.

JPEGMAFIA on promotoinut ahkerasti albumiaan luonnehtien sitä pettymykseksi, mutta oikeasti se on kaukana siitä. All My Heroes Are Cornballs on lahjakkaasti tuotettu, yksityiskohtia on runsaslukuisesti ja ajatusta on laitettu prosessiin paljon. Teos on melodinen, särmikäs, herkkä, uraauurtava ja satiirinen. JPEGMAFIA omaa atleettisen räppiäänen ja taidokkaan flown, myös lauluosuuksien hivellessä korvia lähes poikkeuksetta. Peggyn muita mainittavia supervoimia tällä julkaisulla ovat dynaamisten jännitteiden luominen ja purkaminen, sekä taito saada näennäisesti satunnaiselta sekametelisopalta vaikuttava äänimaisema toimimaan yllättävän yhtenäisenä koherenttina taiteellisena kokonaisuutena. Kuuntele itse ja päätä – petyitkö vai ihastuitko?

Kenny Beatsikin on pettynyt